Az
Útravaló nemzeti ösztöndíjprogramot február végén fogadta el a kormány,
melynek négy ösztöndíja a tehetséges és hátrányos helyzetű diákokat,
valamint az őt segítő tanárokat támogatja.
(Forrás:
FigyelőNet)
Külön figyelmet
fordítanak a műszaki- és a természettudományos képzésre, ezzel az
Európai Unió elvárásainak is igyekszünk megfelelni, elmaradásainkat
mérsékelni. Szeptembertől indul az Útravaló ösztöndíjprogram, amelynek
pályázati feltételeit az Oktatási Minisztérium munkatársai jelenleg
dolgozzák ki. A kiírások tavasszal jelennek meg, és a minisztérium
tervei szerint a nyertes pályázók már szeptemberben élvezhetik is az
ösztöndíjukat.
A
négy új ösztöndíjprogram 22 ezer hátrányos helyzetű gyereket, illetve
az őket segítő 4 400 mentor pedagógust karol fel. Minderre a kormány
idén 1,027 milliárd forintot, 2006-ban pedig további 2,2 milliárd
forintot biztosít. A program egyben összehangolja és továbbfejleszti a
hátrányos helyzetű tanulókat érintő, már létező ösztöndíjakat. Ezért
2005. szeptember elsejéig sor kerül az esélyegyenlőséget biztosító
pályázati rendszerek egységes nyilvántartásának kidolgozására is.
Az új ösztöndíjprogramok mellett
megmaradnak, és kibővülnek a korábban indított ösztöndíjak, melyeket az
Útravaló programokkal összhangban ír ki az Oktatási Minisztérium. Ezek a
Magyarországi Cigányokért Közalapítvány ösztöndíja, az Arany János
Tehetséggondozó Program és Arany János Kollégiumi Program, a
Költségtérítéses képzésben résztvevő cigány fiatalok tandíjtámogatása, a
Bursa Hungarica, az Esélyt a tanulásra, a Mentor program, a
Köztársasági ösztöndíj és a Kollégiumi Közalapítvány.
Az Útravaló nemzeti ösztöndíjprogram négy elemből áll:
az Út a középiskolába, az Út az érettségihez, az Út a szakmához és az
Út a tudományhoz programból. Az első három azoknak a rászoruló,
tehetséges gyermekeknek szól, akiknek hiányzik a segítség iskolai életük
döntő pillanataiban: amikor eldől tovább tanulnak-e az általános iskola
befejezése után, lemorzsolódnak-e még az érettségi megszerzése előtt,
vagy amikor szakmát választanak.
Hátrányos helyzetűnek azok a diákok számítanak, akik
után a szülők rendszeres gyermekvédelmi támogatásra szorulnak, és ahol a
törvényes felügyeletet gyakorló szülő tanulmányait legfeljebb az iskola
nyolcadik évfolyamán fejezte be. Az Út a tudományhoz program viszont
csak a tehetséget nézi, itt nem számítanak a szociális
szempontok.
Az Útravaló ösztöndíjak
egy teljesen új támogatási formát is bevezettek: nemcsak a diákokat,
hanem az őket tanító tanárokat is patronálják rendszeres havi
ösztöndíjjal. Sőt, ha a diák felvételt nyer, vagy sikeres érettségit
tesz, a tanárok több tízezer forintos „prémiumban” részesülhetnek.
Az Út a szakmához programmal a
kormány feltehetően a szakképzett munkaerő magyarországi hiányát
szeretné orvosolni. „A hiányszakmák régiók szerint különbözőek, ezért a
Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok feladata lesz, hogy
meghatározzák, a térségükben mely szakmák esetében szükséges a
támogatás” – világított rá az Oktatási Minisztérium
munkatársa. Az oktatók azonban nem
készíthetnek fel korlátlan számban diákokat az érettségire vagy a
felvételire. „Egy mentor legfeljebb 5 tanuló segítését vállalhatja” –
tájékoztatta a FigyelőNetet az Oktatási Minisztérium (OM) munkatársa. Az
Út a középiskolába és az Út az érettségihez programban így akár havi 20
ezer forintos többlettámogatáshoz is juthat egy tanár a
költségvetésből.
Az iskolában
tanító pedagógusok mellett a tanodákban – a hátrányos helyzetű gyermekek
iskolai sikerességét segítő, tanórán kívüli foglalkozásokat tartó
intézményekben — dolgozó tanárok is lehetnek mentorok. „Az ő szerepük
különösen fontos, mivel valószínű, hogy ezekben az intézményekben több a
rászoruló gyerek, mint az iskolákban tanító, mentorálást is vállaló
tanár” – mondta el az OM munkatársa
A természettudományok kiemelt támogatásával a kormány
az Európai Unió azon célkitűzéséhez akar hozzájárulni, mely szerint
2010-re az Unióban a matematika, természettudomány és műszaki tudományok
terén végzett felsőoktatási hallgatók számát legalább 15 százalékkal
kell növelni a 2000-es adatokhoz képest .
„Nemzetközi összehasonlításban hazánk kedvezőtlen
helyen van, hiszen a matematikai, természettudományos és műszaki
végzettséggel rendelkezők száma 1999 óta folyamatosan csökken” – mondta
el az OM munkatársa. Ezért Magyarországon, csakúgy mint az Unióban,
olyan programokat szerveznek, amelyek a tanulók és a pedagógusok
érdeklődését felkelthetik a matematikai, természettudományos és műszaki
tanulmányok iránt, erősíthetik azok vonzerejét.