Tudást
és képességeket összesítő felmérést készítenek az iskolák 4.,6., 8. és
10. évfolyamain. A mérés több mint négyszázezer diákot érint,
segítségével minden iskola objektív képet kap a tanulók a szövegértési
és matematikai képességeiről. (Forrás: [origo])
Az iskolák negyedik évfolyamán a korosztálynak
megfelelő alapkészséget és képességeket mérik fel, 2 315 intézményben 96
517 diák vesz majd részt rajta. A hatodik, nyolcadik és tizedik
osztályban már a klasszikus értelemben vett kompetenciamérésre kell
számítaniuk a diákoknak, akiknek szövegértési és alkalmazható
matematikai tudását veszik górcső alá.
Hatodik évfolyamon 2 352 intézményben 107 175 diák,
nyolcadik osztályban 2 445 intézményben 107 751 tanuló, míg tizedikben 1
034 intézményben 111 330 tanuló vesz részt a
kompetenciamérésben. Az Oktatási Hivatal közlése szerint a
diákoknak a tesztfüzetekben életszerű szituációkba helyezett
feladatokat, mindennapi életből vett szövegekhez kapcsolódó kérdéseket
kell megoldaniuk.
A felmérés azért
fontos, mert minden iskola számára objektív képet ad arról, hogy a
tanulók a szövegértési és matematikai képességeiket milyen
hatékonysággal tudják alkalmazni a mindennapi életből vett feladatokon. A
tanulók szociokulturális hátterével összefüggésben is elemzett adatok
sokszempontú, árnyalt képet adhatnak az iskolák teljesítményének több
aspektusáról.
Tavaly például volt olyan feladat,
hogy hány percből áll egy hét, s el kell dönteniük a diákoknak, igaz
vagy hamis, hogy minden téglalap paralelogramma. Az első ilyen felmérés
2001 őszén volt, amelyet 2003-ban követett a második, majd 2004-ben,
2006-ban és tavaly volt ilyen vizsgálat. Az eredményeket – iskolai és
fenntartói jelentéseket – 2009. február végéig kapják meg az intézmények
és fenntartóik. Ugyanettől az időponttól az egyes iskolák feldolgozott
mérési eredményei mindenki számára nyilvánossá válnak.