• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Új szempont a tanulásban
2010. január 22. péntek, 0:00

A tanár
tanít, a tanuló tanul – ennyire egyszerű lenne e képlet? Legkevésbé sem.
A tölcsérrel fejbe töltött tananyag poroszos elmélete a múlté; az új
oktatási programok már nem a biflázásra teszik a hangsúlyt, hanem az
egyéni képességek és készségek kibontakoztatására. (Forrás:
Népszabadság)

Az utóbbi évek
nemzetközi öszszehasonlításra alkalmat adó mérései, kutatásai azt
jelzik, hogy az elsajátított tudás alkalmazásában gyermekeink
teljesítménye több területen is – kivált a szövegértés-szövegalkotás, a
matematika és az életpálya-építés tekintetében – elmarad a
kívánatostól.


Az évtizedek óta
használatos pedagógiai, módszertani eszköztár hatékonyság szempontjából
egyre kevésbé igazolható.


Az
élethosszig tartó tanulás képességének és a sikeres életpálya építésének
kialakításához nélkülözhetetlen a tudás újraértelmezése, és a mintának
tartott „jó tanuló” hagyományos jellemzőitől eltérő vagy azokat
kiegészítő más személyiségjegyek kialakítása,
erősítése.
HIRDETÉS


Az új
típusú oktatás is megszerzendő ismereteken alapul, viszont a képességek
és készségek fejlesztését, a tudás gyakorlati és elméleti alkalmazását
helyezi középpontba.


Ez a tudás
alapozza meg az egész életen át tartó tanulást, és ez teszi képessé az
egyént életcéljai megvalósítására, a változó körülményekhez való
alkalmazkodásra.


Ennek a
megvalósításához újfajta eszközökre és módszerekre van szükség, már az
iskola megkezdése előtt. A mai kor követelményeinek megfelelő óvodai és
iskolai programcsomagok bevezetésével


végre a készség-, képességfejlesztés kerülhet a magyar
közoktatás középpontjába. Ezek a tanítási programok hosszú távon is
mozgósítható, alkalmazásképes tudásra felkészítő
taneszközök.
Kompetenciaterületek


1. Szövegértési-szövegalkotási
kompetencia


2. Matematikai
kompetencia


3. Idegen nyelvi
kompetencia


4. Szociális, életviteli
és környezeti kompetenciák


5.
Életpálya-építési kompetencia


6. IKT
(informatikai és médiahasználati) kompetencia


7. Óvodai
nevelés
Programcsomagtípusok


A. Tartalmában teljességgel lefedi a legközvetlenebbül
hozzá tartozó műveltségterületet, vagy több műveltségterületet átfogva
kapcsolódik tartalmilag az adott
kompetenciaterülethez.


B.
Kereszttantervi programcsomag, amely az adott kompetencia fejlesztését a
különféle műveltségterületek, tantárgyak tananyagában
fejleszti.


C. A tanórán kívüli
keretek között felhasználható programcsomag.


A programcsomagok fejlesztése a következő kulcsfogalmak
alapján történik: kreativitás/alkotókészség; differenciáltság;
együttműködés; empátia; esélyegyenlőség; felelősségvállalás;
kommunikáció; konfliktuskezelés; közösségi részvétel; kritikai
gondolkodás; önállóság; önreflexió; problémamegoldás; társadalmi
szolidaritás.


Ezek alapján a
kompetencia alapú tananyagok újdonsága a teljességre törekvő
szemléletmód és komplexitás, az ismeretekre való tudatos reflektálás, az
együttműködés fontosságának kiemelése, sokszínű tanulási stratégiák
bevezetése és mindenekelőtt a felnőtt szerepekre, az élethosszig tartó
tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre
történő hatékony felkészítés.


A
kompetencia alapú programok fokozatosságot, folyamatosságot és türelmet
kívánnak a pedagógustól és a szülőktől egyaránt. El kell fogadnunk, hogy
megváltozik a gyerekek tapasztalata, élményvilága, időbeosztása,
terhelése, táskájának tartalma, egymás közötti kapcsolata, önértékelése
és önbecsülése, külső és belső motiváltsága.


Eredeti
cikk »

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017