A tanár
tanít, a tanuló tanul – ennyire egyszerű lenne e képlet? Legkevésbé sem.
A tölcsérrel fejbe töltött tananyag poroszos elmélete a múlté; az új
oktatási programok már nem a biflázásra teszik a hangsúlyt, hanem az
egyéni képességek és készségek kibontakoztatására. (Forrás:
Népszabadság)
Az utóbbi évek
nemzetközi öszszehasonlításra alkalmat adó mérései, kutatásai azt
jelzik, hogy az elsajátított tudás alkalmazásában gyermekeink
teljesítménye több területen is – kivált a szövegértés-szövegalkotás, a
matematika és az életpálya-építés tekintetében – elmarad a
kívánatostól.
Az évtizedek óta
használatos pedagógiai, módszertani eszköztár hatékonyság szempontjából
egyre kevésbé igazolható.
Az
élethosszig tartó tanulás képességének és a sikeres életpálya építésének
kialakításához nélkülözhetetlen a tudás újraértelmezése, és a mintának
tartott „jó tanuló” hagyományos jellemzőitől eltérő vagy azokat
kiegészítő más személyiségjegyek kialakítása,
erősítése. HIRDETÉS
Az új
típusú oktatás is megszerzendő ismereteken alapul, viszont a képességek
és készségek fejlesztését, a tudás gyakorlati és elméleti alkalmazását
helyezi középpontba.
Ez a tudás
alapozza meg az egész életen át tartó tanulást, és ez teszi képessé az
egyént életcéljai megvalósítására, a változó körülményekhez való
alkalmazkodásra.
Ennek a
megvalósításához újfajta eszközökre és módszerekre van szükség, már az
iskola megkezdése előtt. A mai kor követelményeinek megfelelő óvodai és
iskolai programcsomagok bevezetésével
végre a készség-, képességfejlesztés kerülhet a magyar
közoktatás középpontjába. Ezek a tanítási programok hosszú távon is
mozgósítható, alkalmazásképes tudásra felkészítő
taneszközök. Kompetenciaterületek
1. Szövegértési-szövegalkotási
kompetencia
2. Matematikai
kompetencia
3. Idegen nyelvi
kompetencia
4. Szociális, életviteli
és környezeti kompetenciák
5.
Életpálya-építési kompetencia
6. IKT
(informatikai és médiahasználati) kompetencia
7. Óvodai
nevelés Programcsomagtípusok
A. Tartalmában teljességgel lefedi a legközvetlenebbül
hozzá tartozó műveltségterületet, vagy több műveltségterületet átfogva
kapcsolódik tartalmilag az adott
kompetenciaterülethez.
B.
Kereszttantervi programcsomag, amely az adott kompetencia fejlesztését a
különféle műveltségterületek, tantárgyak tananyagában
fejleszti.
C. A tanórán kívüli
keretek között felhasználható programcsomag.
A programcsomagok fejlesztése a következő kulcsfogalmak
alapján történik: kreativitás/alkotókészség; differenciáltság;
együttműködés; empátia; esélyegyenlőség; felelősségvállalás;
kommunikáció; konfliktuskezelés; közösségi részvétel; kritikai
gondolkodás; önállóság; önreflexió; problémamegoldás; társadalmi
szolidaritás.
Ezek alapján a
kompetencia alapú tananyagok újdonsága a teljességre törekvő
szemléletmód és komplexitás, az ismeretekre való tudatos reflektálás, az
együttműködés fontosságának kiemelése, sokszínű tanulási stratégiák
bevezetése és mindenekelőtt a felnőtt szerepekre, az élethosszig tartó
tanulásra, az önálló és csoportos kreatív gondolkodásra és cselekvésre
történő hatékony felkészítés.
A
kompetencia alapú programok fokozatosságot, folyamatosságot és türelmet
kívánnak a pedagógustól és a szülőktől egyaránt. El kell fogadnunk, hogy
megváltozik a gyerekek tapasztalata, élményvilága, időbeosztása,
terhelése, táskájának tartalma, egymás közötti kapcsolata, önértékelése
és önbecsülése, külső és belső motiváltsága.