Új portál könnyíti meg az eTwinninget az iskolák számára
2005. november 3. csütörtök, 0:00
Megújult
webportál teszi minden eddiginél könnyebbé az európai iskolák számára,
hogy egymással eTwin-kapcsolatot alakítsanak ki.
(Forrás:
Edupress)
Az Európai Bizottság
kezdeményezéseként beindult, és 20 nyelven elérhető portál egyszerű
folyamattá teszi az eTwinninget, és a tanároknak ötletekkel és a
megvalósításhoz szükséges gyakorlati eszközökkel szolgál a különböző
projektekhez. Az eTwinning program 2005 januárjában történt beindítása
óta 8 000 iskola jelentkezett be Európa különböző részeiből.
Az új tanév kezdete ideális időpont arra, hogy a tanárok
eTwin kapcsolatokat hozzanak létre. Az eTwinning segítségével a
különböző európai országok iskolái egyszerű és hatékony módon
tanulhatnak egymástól, oszthatják meg ötleteiket és erőforrásaikat, és
alakíthatnak ki új barátságokat, mindezt az információs és kommunikációs
technológia (IKT) segítségével.
Ez
egész sor előnnyel jár, hiszen szórakoztató a diákok és a tanárok
számára, és ösztönző, új dimenzióval bővíti a tanulást. Megkönnyíti az
iskolák számára, hogy a jövőbe tekintő, és minél szélesebb látókörű
szemléletet alakítsanak ki, és hogy értékeljék a különböző kultúrákat,
oktatási rendszereket és tanítási megközelítési módokat. Továbbá
elősegíti Európa nyelvi és kulturális sokféleségének tudatosítását, és
európai szinten ösztönzi a társadalmi érintkezést.
Az új portálnak köszönhetően ( www.etwinning.net ), az
iskolák és a tanárok minden eddiginél könnyebben hozhatnak létre
eTwinning-partnerségeket, illetve élvezhetik azok előnyeit. A
jelentkezési eljárás egyszerű, hiszen költségmentes, és adminisztrációs
szempontból sem jelent különösebb megterhelést. A portál
tájékoztatással, irányvonalakkal és ötletekkel szolgál az eTwinning
tevékenységek előkészítéséhez, valamint válogatást kínál a különféle
témákban kidolgozott projektekből, amelyeket a tanárok saját osztályaik
igényei szerint módosítva maguk is felhasználhatnak. Megkönnyíti az
iskolák számára a partnerkeresést, és az együttműködéshez szükséges
eszközökkel kiegészített, biztonságos online munkakörnyezetet
biztosít.
A portál minden hónapban
más témával foglalkozik, amit, a hírek, interjúk és oktatási anyagok
mellett az ötletek megosztásához lehetőséget biztosító „tematikus fórum”
egészít ki. Október témája például a napfogyatkozás, amelynek
bemutatása a matematika, a tudomány, a környezet és a földrajz
segítségével történik; november témája az IKT oktatásban való
felhasználása lesz, amihez az apropót az Információs Társadalom
Csúcstalálkozó adja.
A portál
tartalmaz továbbá a projektek bemutatására szolgáló eTwinning galériát,
ismertetőt a különböző országok oktatási rendszereiről, ötleteket arról,
hogy miként használjuk az információs és kommunikációs technológiát
(IKT) az együttműködéshez, egy virtuális körsétát, amely végigvezeti a
tanárokat az eTwinning folyamaton, ötleteket, mintákat, témákat és
forgatókönyveket, amelyek ihletet adhatnak az oktatók számára a
projektekhez, jelentkezési lapot a portálon bejegyzett iskolák számára
rendezett első eTwinning Díj versenyre.
Amikor az Európai Bizottság eLearning programja
részeként 2005 januárjában beindította az „eTwinning kezdeményezést” az
EU valamennyi iskolája számára (sőt Izland és Norvégia részt vevő
iskolái számára is) megfelelő struktúrát és lehetőséget teremtett arra,
hogy eTwinning partnerségeket hozzanak létre.
Az eTwinningre eddig bejelentkezett 8 000 iskola
összesen csaknem 500 projektben vesz részt. A projektek a lehető
legkülönbözőbb témaköröket ölelik fel. Vannak köztük olyanok, melyek
csupán a diákok által fenntartott közös honlapra terjednek ki, mások
viszont teljes iskolák közötti együttműködéshez teremtenek keretet. De
bármi legyen is a téma, a projektek jellemzően arra bátorítják a
diákokat, hogy kommunikáljanak egymással és fejlesszék nyelvtudásukat; a
tanárok, a vezetők és a kisegítő személyzet számára pedig megkönnyítik
az információk és az ötletek megosztását, és lehetőséget biztosítanak
arra, hogy új megközelítési módokat próbáljanak ki.
A lettországi Ogre gimnázium és a magyar Borbély Lajos
Szakközépiskola között létrejött testvérkapcsolat keretében például a
diákok az iskolájuk közelében lévő folyók vízminőségét vizsgálják,
illetve hasonlítják össze.
Tapasztalataikat havonta kicserélik, és az eredményeket
egy közös honlapon hozzák nyilvánosságra. Egy másik projekt keretében a
spanyolországi I.E.S. Marqués de la Ensenada iskola és a máltai Maria
Regina Leányiskola angol nyelvtanárai az országaik gazdaságával
kapcsolatos ötletek és információk cseréjére, és a földrajzi
változatossággal kapcsolatos ismereteik bővítésére ösztönözték
diákjaikat. E témák kapcsán a gyerekek a PowerPoint prezentációk, sőt, a
videokonferencia eszközök kezelésével kapcsolatos ismereteiket is
fejlesztették.
A Bizottság azt tűzte
ki célul, hogy 2007-re 30 000 iskola (az európai iskolák mintegy 10
százaléka) vegyen részt az eTwinningben, illetve hogy végül valamennyi
európai iskola csatlakozzon a kezdeményezéshez.