Világos
karrierképet, a szakmai előrelépést és az egyéni boldogulás lehetőségét
egyaránt felmutató pedagóguséletpálya-modell kialakítására van szükség –
ebben egyetértés mutatkozott a szakszervezetek és az Oktatási
Minisztérium között a témáról rendezett tanácskozáson Budapesten.
(Forrás: Origo)
A Pedagógusok
Szakszervezete (PSZ) által szervezett konferencián képviseltette magát a
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), a Magyar Közoktatási és
Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) és a Szakszervezetek Együttműködési
Fóruma mellett az Oktatási Minisztérium, valamint az Országgyűlés
Oktatási és Tudományos Bizottsága is.
Sió László, az Oktatási Minisztérium kabinetfőnöke úgy
vélte, hogy a pedagógus-életpálya kialakításának szükségességét illetően
konszenzus alakult ki a nagyobb politikai erők között.
A modell kidolgozása kapcsán
elmondta, hogy annak kezelnie kell a pedagógusok egy része által végzett
szakértői tevékenységet is, annak érdekében, hogy összhang alakulhasson
ki az oktatói és a szakértői tevékenység között.
Meglátása szerint a pedagógus-pálya tagoltsága kicsi,
el kell érni, hogy az iskolán belül is lehetőségük legyen a tanároknak
az előrejutásra, és lehetőség szerint egyforma súllyal kell kezelni a
pályára való belépést, illetve ott-maradást, ugyanakkor kiemelt
szempontnak nevezte a pedagógusi hivatás vonzóvá
tételét.
Sió László szerint az
életpálya-modellnek választ kell adnia a hátrányos helyzetűekkel való
foglalkozásra, illetve ki kell terjednie a különböző kedvezményes
juttatások meghatározására is.
A
pedagógus-továbbképzés kapcsán úgy vélte: ebbe szükséges kötelező
elemeket beépíteni, amire példaként a vezetői, módszertani ismereteket
jelölte meg.
A kabinetfőnök
megemlítette, hogy zajlik a tárcánál az Oktatási Minőségi Díj
kialakítása. Az elismeréssel az intézmények nyitottságát kívánják
honorálni, és azt, hogy mennyire tudják átláthatóvá és garantált
minőségűvé tenni az iskolák működését.
Szakszervezeti vélemények
Varga László, a PSZ titkára arról beszélt, hogy a
közszolgálati szférában a bérek, bérrendszerek újraértelmezése a
kormányzat, a szakszervezet és az intézményfenntartók számára egyaránt
elengedhetetlen feladat.
A
szakszervezeti vezető lehetséges megoldásnak nevezte, hogy ne egységes
közszolgálati, hanem ágazati bérrendszert alakítsanak ki a jövőben. Úgy
vélte: elméletileg a felsőoktatásban idén elindított modell alkalmazható
lehet az oktatás egészére, illetve elképzelhetőnek tartotta önálló
pedagógus-bérrendszer kialakítását is.
Molnár Péter, a Pedagógusok Demokratius
Szakszervezetének szóvivője szerint olyan bérrendszer kidolgozására van
szükség, amely kiállja az összehasonlítást a versenyszféra kereseteivel,
ösztönző erejű és minőségelvű.
Kajtárné Botár Borbála, a Magyar Közoktatási és
Szakképzési Szakszervezet elnöke kijelentette: a politika kötelessége a
pedagógus társadalom presztízsének helyreállítása, e nélkül hiábavaló az
életpálya-modell kidolgozása, azt a társadalom
elutasítja.
Sió László erre
reflektálva úgy fogalmazott: a politika tökéletesen alkalmas a pedagógus
pálya presztízsének elrontására, ugyanakkor alkalmatlan annak
helyreállítására.
Révész Máriusz, a
parlament oktatási bizottságának alelnöke a bérrendszer kapcsán önálló
ágazati illetményrendszer mellett tette le voksát. Úgy vélte: a
felsőoktatáshoz hasonló modell jó megoldás lehet.