Az Uwe
Schaarschmidt professzor vezetésével készített tanulmány szerint a
tanárok sokkal nagyobb lelki megterhelésnek vannak kitéve, mint az
orvosok vagy a rendőrök. A kutatás során 20.000 tanárt kérdeztek
meg.
(Forrás: OrientPress)
Tanulmányukban a tanárok szakmai hozzáállásnak négy
mintáját azonosították:
-a lelki
egészség őrzése: magas, de nem következetes elkötelezettség, a
mindennapi megterhelésekkel szembeni ellenállás; -a ritkán
előforduló önkímélet; -a minden mérték meghaladásának
bizonygatására való tendencia és -a rezignációba
menekülés.
Tévhit, hogy a tanárok
félnapos munkát végeznek. A lelki megterhelés szempontjából ez az egyik
legnehezebb foglalkozás. A „rezignáció” gyakorisága már azért is
aggodalomra ad okot, mert a tanároknak motiválniuk, magukkal kell
ragadniuk tanítványaikat.
A
tanárnőknél mért eredmények még kedvezőtlenebbek. A nők erős oldala a
tanulókkal és a szülőkkel való kapcsolatban az érzékenység, ugyanakkor
ez az oka sérülékenységüknek is.
A
tanárok szerint megterheltségük legfőbb okai: a magas osztálylétszám, a
magas óraszám és a „problémás” diákok.
Egészségük megőrzését negatívan befolyásolja a napi
öt-hét tanóra, a szellemi összpontosítás és feszültség, a rövid
szünetek, amelyek ugyancsak elfoglaltsággal és állandó zajban telnek. A
hosszú szabadság nem elég a felépüléshez, a szervezet ugyanis nem képes
hetekig tartalékokból élni.
A
vizsgálat következtetései szerint az iskolában másfajta időbeosztásra
volna szükség. Az oktatást nem kellene a nap néhány órájára korlátozni. A
feszültségteli munka és a lazítás váltakozására volna szükség. Meg
kellene találni a megfelelő helyet a visszavonulásra, a feltöltődésre,
az órákra való felkészülésre és az értékelés elvégzésére. El kellene
érni, hogy a tanár késő délután dolga végeztével távozzon az iskolából.
Jelenleg ugyanis a tanárok gyakran késő éjszakáig otthon folytatják a
munkát.
A jelenlegi oktatási
rendszer túlszabályozott, iskolai autonómiának nyoma sincs, a politika
állandóan kisebb-nagyobb reformokkal és kampányokkal boldogítja az
iskolák népét, a Pisa-tanulmányhoz fűződő követelményrendszer
megnyomorítja a tanárokat.