• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Történelmi összeesküvések az iskolában
2010. december 1. szerda, 20:21

A történelemtanárok sokszor eszköztelenül állnak a Trianon-összeesküvéssel, sumér–magyar azonossággal, és más áltudományos történelmi mítoszokkal előrukkoló gyerekekkel szemben. Mennyiben valláspótlók ezek a bolondériák? Mit tehet a pedagógus, ha a „töriből” legjobb diák szerint Jézus magyar, a Kádár-rendszer pedig aranykor volt? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az idén a Történelemtanárok Egylete. (Balla István, Figyelőnet)

„A magyar történelmi közgondolkodás földcsuszamlásszerű átalakulásának küszöbén állunk, s e változás részben diákjaink, a tizenéves fiatalok körében zajlik” – hívta fel a figyelmet a közelmúltban a Történelemtanárok Egylete (TTE). A „szülők sokszor csak állnak, és nézik a Trianon-összeesküvéssel, sumér–magyar azonossággal, rovásírással előhozakodó fiaikat, lányaikat”, akik (tév)ismereteiket rég nem az iskolából, hanem leginkább az internetről szerzik. A történelmi összeesküvés-elméletekre viszont reagálnia kell a pedagógusoknak. Ebből kiindulva szervezett a TTE idén tavasszal műhelybeszélgetés-sorozatot, amely amellett, hogy feltárta és a tudomány eszközeivel cáfolta ezeket a hamis történelmi mítoszokat, ötleteket, javaslatokat adott a szaktanároknak ezek iskolán belüli kezelésére is.

Mint a műhelybeszélgetés-sorozat alapján kiadott „Egyezzünk ki a múlttal!” című kötet bevezetőjében, az egyre inkább terjedő téveszmékkel szemben a tudós-, média- és tanártársadalom dermedten, szinte tétlenül áll. „Sőt a Jézus magyarságáról, a pilisi világcsakra közelében állt Ősbudavárról és hasonlókról szóló bolondériák komoly honlapokon, médiumokban is meg-megjelennek, nem is beszélve a még népszerűbb mesékről elődeink egykori félelmetességéről és erejéről (hun-magyar azonosság), meghálálatlan áldozatiságáról (török kor), ártatlanságukról a szomszédokkal szembeni konfliktusokban, a holokausztban („ha ugyan volt!”), a német kitelepítésben és a kommunizmusban. Ugyanennek az éremnek a másik oldala a nemzeti borúlátás, önbizalomhiány is.”

Felelősségáthárító mítoszok

Lőrinc László történelemtanár, a kötet szerkesztője, és a bevezető szerzője a FigyelőNetnek elmondta, e mítoszok közös sajátossága, hogy mindnek egyfajta felelősségáthárító jellege van. Mindegyik arra a sémára alapul, hogy van egy, az őskortól kezdve folyamatosan létező, mindig a jó oldalon álló magyar nemzet, amely szembekerül belső és külső ellenségekkel. A történelmi tévhitek felerősödésének másik magyarázata a mai bizonytalan, anómiás társadalmi környezetben kereshető – véli a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanára. Sokan úgy érzik, kell valami, amiben hinni lehet, ilyen értelemben ezek az elméletek kicsit valláspótléknak is tekinthetők. Van egy technológiai oka is a történelmi gondolkodás aggasztó irányú megváltozásának, s ez az internet. A világhálón olyan csatornát kapnak ezek a nézetek (is), ahol cáfolatlanul, kritikátlanul áradhatnak az információk. A legtöbb történész azt mondja, hogy nincs ideje az ilyen tudománytalan elméletekkel vitatkozni, vagy egyszerűen nem hajlandó lesüllyedni azok nívójára. Ez különösen megnehezíti azt, hogy gátat vessünk – mondja Lőrinc László.

A kötet egyébként leginkább a 20. századi tévhiteket dolgozza fel. Természetesen ezek között is Trianon az egyik kiemelt terület. Lőrinc úgy véli, hogy Trianon után a magyar társadalom – ahogy minden más társadalom tette volna – kitermelt mindenféle bűnbakokat, tőlünk különálló okokat, csak az a meglepő, hogy az ezekkel kapcsolatos elméletek még ma is rendkívül virulensek. Ma is teljesen elhomályosodik, hogy egy vesztes háborúból kerültünk ki, ezzel szemben azok az elméletek terjednek, hogy Károlyi Mihálytól a szabadkőműveseken, a zsidókon és a szocialistákon keresztül a csehekig, szlovákokig gonosz összeesküvők hada állt össze ellenünk.

A kötet foglalkozik a Horthy-korral, a Nagy-Magyarországgal, a kommunizmussal kapcsolatos áltudományos elméletekkel is. Mint Lőrinc László mondja, sokszor a diákok egyszerre hisznek az ezekkel kapcsolatos mítoszokban. „Olyan, mint némely moszkvai felvonulás, ahol ugyanabban a menetben viszik Sztálin és a cáratyuska képét is.”

Mit kezd ezekkel a történelemtanár?

Nagyon nehéz a történelemtanár helyzete, ha ilyen tévhitekkel találkozik az iskolában. Már csak azért is, mert sokszor a történelem iránt érdeklődő diákok hangoztatják e nézeteket. És ráadásul minden ilyen megnyilvánulásnak van egyfajta – életkorral járó – lázadás jellege. „A 60-as években volt a farmer meg a hosszú haj, most meg a bakancs, rövidhaj, és rovásírásos póló.” Ha a pedagógus hatalmi szóval kijelenti, hogy „édes fiam, ez nagy butaság”, csak erősíti a lázadást.

Lőrinc László szerint egyrészt a történelemtanítás normál menetében lehet indirekt módon formálni a diákok szemléletét, másrészt a sok beszélgetés vezethet eredményre. Az előbbire példaként azt említette Lőrinc, hogy Amerika felfedezésekor kitérhet a tanár arra, hogyan érintkeztek a különböző kultúrák egymással, mit értettek félre. Ez rengeteg tanulsággal szolgálhat például a cigánykérdéssel kapcsolatos higgadt diskurzushoz. Nem kell közvetlenül összekapcsolni a két témát, de a diákok tudnak esetleg asszociálni arra, hogy hogyan látnak a romák minket, és mi őket. Vagy az algériai háború kapcsán – „jó távolról” – meg tudjuk mutatni, milyen, ha egy ország elveszti egy részét, illetve a másik oldalról: ha egy ország elnyeri függetlenségét. Ezekkel az indirekt eszközökkel lehet hatni azokra a bizonytalanabb gyerekekre, akik még nem mint vallásra tekintenek a tévtanokra – mondja Lőrinc.

Emellett azt javasolja, hogy minél többet beszélgessünk azokkal a gyerekekkel is, akik látszólag elmerültek a mítoszokban. „Egyszer egy diákom valami borzalmas nemzeti rockot hallgatott arról, milyen jó lesz, ha újra összeáll a Nagy-Magyarország. Mondta a srác, hogy ezt ő mennyire szereti, és mennyire egyetért a szöveggel. Mondtam, jó, de hogy lehet ezt megvalósítani? Meghódítjuk a területeket – válaszol. Körülbelül hány magyar lesz az újra összeállt Nagy-Magyarországon? Kiszámoltuk, hogy nagyjából minden harmadik. Mit csinálunk a többivel? A többieket kitelepítjük. Jó, de technikailag hogyan? Vonaton? Rendes vonaton, marhavagonokban? Gyerekeket, nőket terelünk be a vonatba? Egyáltalán miért szállnának be? Mit vihetnének magukkal? Morgott, morgott a srác. Nem vitába szálltam vele, hanem beszélgettünk. Ha egy beszélgetés nem ledorongoló, nem kigúnyoló, akkor annak talán van hatása.”

Aprómunkával lehet eredményeket elérni. Többek között azért volt ez a konferenciasorozat, és az abból született kötet illetve honlap, hogy egy csomó ilyen ajánlást és ötletet gyűjtsünk össze tanároknak – mondja Lőrinc László, aki hozzátette, jó volna, ha olyan pályázatokat írnának ki, amely rövid, hatásos, vicces internetes tartalmakat támogatna, olyanokat, melyek felveszik a versenyt a videomegosztókon ömlő alacsony színvonalú, történelmileg téves propagandaáradattal.

Lőrinc László szerint nehéz a történelmi tévtanokkal szembeszállni, mert ezek pont olyanok, mint az összeesküvés-elméletek. A híveik szerint a történelmet letagadták előlünk a kommunisták és a Habsburgok. Ha azt mondom, itt és itt van a szakirodalom ennek cáfolatáról, az a válasz, hogy azokat is a kommunisták adták ki.

Pontosan azzal a „körbekapcsolásos”, önmagába visszatérő logikával működnek, mint ez a régi vicc:
„Miért piros az elefánt szeme?
Azért hogy a meggyfán ne vegyük észre.
Láttál már meggyfán elefántot?
Nem.
Na ugye, milyen jól elbújt.”

Lőrinc László egyik diákja ki is fejtette: „tanár úr, semmi baj, magát még az előző rendszerben képzeték ki, ezért nem hiszi, amit mondok”.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

1989 (források)

Családtörténeti életútinterjúk

Forrásközlések

Tényleg!

Történelmi hírek

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017