Testi tünetei is lehetnek az erőltetett középiskolai felvételinek
2008. november 19. szerda, 0:00
Akár
bele is betegedhetnek a gyerekek a középiskolai felvételibe – tudta meg a
hirado.hu; a 6 osztályos gimnáziumi képzés továbbra is népszerű, a
központi írásbeli vizsgára december 10-ig lehet jelentkezni.
„Ha nem tanulsz, nem vesznek fel sehova!” Sok
tizenéves gyerek hallja ezt az intelmet a szüleitől, amikor közeledik a
gimnáziumi felvételi időpontja. Érthető az aggodalom, hiszen az élet
számos területén verseny van, ráadásul a legtöbb szülő mindent megtesz,
hogy gyermeke a legjobb iskolákba járjon. Sokaknak nem mindegy, hogy
csemetéjük milyen egyetemen tud majd továbbtanulni, így már a gimnázium
kiválasztása is komoly kihívást jelent. Felmerül azonban a kérdés, vajon
csak az úgynevezett „versenyistálló” a biztos út a sikerhez, vagy egy
„átlagos” gimnázium is képes biztos tudást adni a továbbtanuláshoz? A
pszichológus szerint a legoptimálisabb, ha a szülő tisztában van azzal,
hogy gyermeke mit bír, mire képes és elvárásai nem elérhetetlenek. A
gimnáziumok közben tárt karokkal, jobban mondva nyílt napokkal várják a
tehetséges gyerekeket, akiket minél hamarabb szeretnének megkaparintani,
például már a 6. osztály után. A szülőknek és a diákoknak még van egy
kis idejük a keresgélésre, de jó tudni, hogy december 10-e a központi
írásbeli felvételi vizsgára való jelentkezés határideje.
Továbbra is népszerű a 6 osztályos
képzés iskolánkban – válaszolta a hirado.hu kérdésére a Könyves Kálmán
Gimnázium igazgatója, Sömjén Gábor. Itt tavaly 2,5-szeres volt a
túljelentkezés, ami azt jelenti, hogy a két 28 fős osztályba 140 diák
próbált bejutni. Azt azonban a Könyvesben is érzik, hogy egyre kevesebb a
gyerek: 1993-ban, amikor a 6 osztályos képzés indult, még 3,5-szeres
volt a túljelentkezés.
Sömjén Gábor
úgy véli, azok a diákok, akiknek nem okoz túl nagy stresszt egy vizsga,
már 12 éves korukban megpróbálhatják a felvételit. Frank Zsuzsa
pszichológus úgy véli, nem a felvételikkel van probléma, hanem a velük
járó stresszel. A szakember szerint ezt is meg lehet tanulni kezelni.
Érdemes, ha a gyerek elsajátítja, hogy miként tudja megnyugtatni magát.
Sem az iskolaigazgató, sem a pszichológus nem osztja azt a véleményt,
hogy a felvételit el kell törölni, és minden diákot automatikusan fel
kell venni az adott iskolába. Frank Zsuzsa és Sömjén Gábor is úgy véli,
egy egészséges gyerekben nem tehet kárt, ha
versenyeztetik.
A középiskolákban az
írásbeli vizsga és a hozott pontok alapján döntik el, hogy ki nyer
felvételt. A Könyves Kálmán Gimnáziumban már évek óta csak írásbeli
felvételivel szűrik a gyerekeket, ugyanis a szóbeli vizsga a felvételi
legszubjektívebb része. A hirado.hu-nak Sömjén Gábor igazgató elmondta,
korábban többször előfordult, hogy a szóbelik után a szülők arra
panaszkodtak, gyermekük kudarcként élte meg a felvételit. A tanárok
ugyanis megdicsérték a vizsgadrukkal küszködő diákot, akinek a tudása
mégsem volt elegendő ahhoz, hogy az iskolába bejusson. Az igazgató ebben
nem lát semmi kivetnivalót. Természetesnek tartja, hogy egy izguló
tanulót megpróbálja megnyugtatni a tanár, vagyis
dicséri.
Az írásbeli vizsgán a
gyerekeknek kompetenciaalapú feladatlapokat kell kitölteniük magyarból
és matematikából. Ezek a kérdések nem elsősorban a lexikális tudásra
kíváncsiak, azt vizsgálják, hogy a mindenki által megtanult alapanyaggal
a gyerek mit tud kezdeni. „Természetesen fontos, hogy tudjon törtet
összeadni” – tette hozzá Sömjén Gábor, aki úgy véli, ezekkel a
feladatokkal sokkal összetettebb képet kapnak a diákok tudásáról. A
pszichológus szerint sokkal jobban sikerül az írásbeli, ha a gyerekek a
vizsgán nem kapkodnak, hanem először nyugodtan átolvassák a
feladatokat.
Számos gimnáziumban
előkészítő tanfolyamokat indítanak, azt azonban tudni kell, hogy a
részvétel nem jelent automatikus bejutást a középiskolába. Érdemes járni
ezekre a tanfolyamokra, amelyek nem helyettesíthetik az általános
iskolai oktatást. A diákoknak képet adnak arról, hogy milyen
elvárásokkal kell majd szembenézniük a vizsga napján és később a
középiskolában – hangsúlyozta a Könyves igazgatója, aki szerint
valakinek tényleg előnyt jelent, ha olyan feladatokat old meg az órákon,
amelyekkel felkészülhet a központi írásbelire. A diák látja, hogy
milyen tanárok tanítanak az iskolában, megismeri az elvárásaikat, és nem
utolsósorban összemérheti a tudását a többi diákéval. Sömjén Gábor
szólt arról is, hogy náluk 13 ezer forintba kerül a tanfolyam, amely
húsz alkalomból áll és heti egyszeri elfoglaltságot
jelent.
Ám nem elég a tudás, hogy
jól is vizsgázzanak a nebulók. Segíteni kell a gyereket, hogy
megnyugodjon, ne blokkoljon le, amikor teljesíteni kell. Frank Zsuzsa
gyermekpszichológus a hirado.hu kérdésére elmondta, sokat segíthetünk a
kicsiknek, ha elmeséljük, milyen is egy vizsga, ahol több ember előtt
kell számot adni a tudásról. Érdemes a személyes élményeinket, konkrét
helyzeteket megosztani csemeténkkel. Sokat segíthet a szülő, ha nem csak
kikérdezi, hanem átbeszéli a tanagyagot, ugyanis a legtöbb gyerek nem
tud jól tanulni.
Frank Zsuzsa
szerint hasznos, ha megtanítjuk a gyereket arra, miként tudja
megnyugtatni önmagát. Ha nagyon stresszel, ezt a vizsga előtt már
hónapokkal korábban érdemes elkezdeni. Levegővételi technikákat lehet
megmutatni neki vagy azt, hogy miként tud relaxálni. Hasznos, ha nem
kapkod a vizsgán, hanem például nyugodtan átolvassa a feladatokat és egy
cetlire leírja, ami az eszébe jut.
Nem tragédia, ha nem sikerül a
felvételi
A szakember szerint nem a
felvételivel van gond, hanem a vele járó stresszel és azzal, hogy az
egész eljárást úgy kezelik, mintha felnőttek lennének a gyerekek. Meg
kell beszélni a kicsikkel, hogy mi történik, mi lehet a legrosszabb. A
legrosszabb dolog, hogy nem veszik fel az iskolába, ez viszont nem
tragédia – hangsúlyozta a pszichológus, aki szerint sok szülő nem tudja,
mit várhat el csemetéjétől. A pszichológus úgy véli, a legveszélyesebb
az a helyzet, ha a gyerek nem akar iskolát váltani, de belenyugszik,
enged a szülői nyomásnak. Ennek az elnyomásnak, akár testi tünetei is
lehetnek. Egészségesebb, ha lázadnak a fiatalok a szülői akarat ellen,
így van rá esély, hogy megbeszélik, ki mit akar. Az a legoptimálisabb
ugyanis, ha a szülő elmondja gyermekének mit vár el tőle, de tisztában
van azzal is, hogy mire képes csemetéje – tette hozzá Frank Zsuzsa.