Franciaország
a köztelevízió és a közrádió finanszírozására megadóztatja az „újfajta
kommunikációs eszközöket”, ezzel párhuzamosan azokban nem lesznek többé
reklámok. (Forrás: SG)
A kereskedelmi csatornák
hirdetési bevételének megadóztatása mellett az „újfajta kommunikációs
eszközökre” is adót vet ki a francia állam, hogy teljesen fedezni tudja a
közszolgálati elektronikus médiában, így a köztelevízióban és a
közrádióban is megszüntetendő reklámok miatti bevitelkiesést –
jelentette be Nicolas Sarkozy francia államfő.
A
köztársasági elnök – aki múlt heti sajtótájékoztatóján beszélt először
arról, hogy a kormány még idén megszünteti a reklámokat a közszolgálati
televíziózásban – ezzel megerősítette a Les Échos című gazdasági napilap
értesülését, amely szerint jövőre 1-2 százalékos adót vet ki a francia
kormány minden új vásárlású televízióra, számítógépre, mobiltelefonra
vagy DVD-lejátszóra. Az így befolyó 170-340 millió eurós összeget a
France Télévisions és a Radio France támogatására fordítja a kormányzat.
A közmédia 830 millió eurós bevételkiesésének másik részét pedig a
korábbi híreknek megfelelően a kereskedelmi csatornák hirdetési
bevételére kivetendő adóból kívánja
finanszírozni.
A kereskedelmi televíziók az elmúlt
napokban azon félelmüknek adtak hangot, hogy az új intézkedéssel végül
ők rosszul járnak. Attól tartottak ugyanis, hogy a közszolgálati
csatornáktól elnyert hirdetők utáni bevétel kevesebbnek bizonyul az
állam által kivetett új adónál. A közszolgálati médiumok vezetői úgy
vélték, hogy a kormány egyes csatornák privatizálására készül. Ezt
Sarkozy csütörtökön cáfolta és kijelentette, hogy az „újfajta
kommunikációs eszközökre” kivetett adóval az állam teljes egészében
pótolni fogja a közmédia bevételkiesését.
Az új
adó miatt a Les Échos szerint a kommunikációs eszközök ára átlagosan
15-30 euróval emelkedne jövőre Franciaországban. Az elektronikus és
audiovizuális ipar szakszervezeti vezetői és a nagykereskedők képviselői
jelezték, hogy azonnali hatállyal találkozni kívánnak a köztársasági
elnökkel a kérdés tisztázására.
„Azt szeretném, ha
a közszolgálati televíziózás tényleg különbözne a kereskedelmi
csatornáktól. Mert ha a köztévé ugyanolyan műsorokat sugároz, mint a
magánadók, akkor felmerül a kérdés, mi is az a közszolgálati érdek…
Ezért szeretném ha a (közszolgálat) a nézettségi kötelezettségek és a
hirdetési bevételek utáni hajszolás alól felszabadulna” – hangoztatta
Sarkozy. „Többé senki nem használhatja azt a rossz ürügyet, hogy a
nézettségi diktatúra megakadályozza abban, hogy a közszolgálati
televíziózásnak megfelelő programot sugározzon” – tette hozzá. Az
intézkedés a közrádiót is érinti, amelyről az elnök azt mondta: „több
idő lesz információs műsorokra, kultúrára és sokszínű zenei
programokra”.