A
Csipkerózsika-álmát alvó számítógéppiacon az tud előretörni, aki
érzékenyen reagál a változó vevőigényekre.
(Forrás:
Népszabadság)
A tajvani Acer a
napokban Monacóban mutatta be a világ közel négyszáz szakújságírójának a
saját (remélt) sikerreceptjét, illetve az azon alapuló, többnyire a
karácsonyi szezonban debütáló újdonságait.
Az idei első fél évben alig 10 százalékos növekedést
produkált a PC-piac. Az asztali-PC-eladások gyakorlatilag stagnálnak, a
piacot kizárólag a mobil számítógépek tartják mozgásban. Az új Microsoft
operációs rendszer, a Vista késése érezhetően visszafogja a keresletet,
az új technológiák (az ikermagos processzorok, valamint az új szabványú
optikai meghajtók) viszont élénkítik.
Az mindenképpen figyelemre méltó, ha valaki a szerényen
bővülő piacon az átlagot jócskán meghaladó növekedést tud produkálni.
Az Acer az első hat hónapban háromszoros sebességgel haladt a mezőnyhöz
képest, azaz közel 36 százalékos bővülést produkált. Pedig a verseny
erős: a küzdelem már régóta nem csupán ötszereplős (azaz nem csak a
Dell, a HP, az Acer, a Lenovo – korábban IBM – és a Fujitsu-Siemens vesz
részt benne), a nagyokat egyre inkább szorítják az új trónkövetelők. A
sikerhez nyilván a vevőigények pontos felismerésén keresztül vezet az
út, a mai vásárlók ugyanis mást várnak a számítógépektől, mint akár csak
pár évvel ezelőtt. A leglátványosabb igénymódosulás talán a mobil
számítógépek kategóriájában figyelhető meg, ahol a mobilitás már
korántsem az egyetlen, mindent meghatározó szempont. Előretörtek az
asztaligép-helyettesítő (erős, és nem feltétlenül könnyű vagy kisméretű)
gépek, az otthoni szórakoztatásra kifejlesztett (nagyképernyős, fejlett
grafikájú, sokféle adattárolót kezelő) masinák, valamint a munkahelyi
és az otthoni igényeket „egy testben” kielégítő notebookok – és csak a
negyedik, korántsem a legnépesebb kategória a mobil munkavégzést
lehetővé tevő, gyors és biztonságos kommunikációra kész (a WLAN mellett
3G-s telefonkártyával is felszerelt) laptopoké.
Az új igényekre új megoldásokat kínálnak az idei
asztaligép-modellek is, méghozzá a notebook-technológia „beépítésével”. A
legfontosabb a méretcsökkenés: itt is megjelent az ultrakompakt
kategória, nagyjából 25x25x6 centiméteres karosszériában is lehet már
mindentudó (tv-tunerrel, optikai meghajtóval, kártyaolvasóval
felszerelt), multimédiás célokra is alkalmas, halk és „dizájnos”
számítógépet kapni. A másik fontos irányt épp a szórakoztató multimédiás
lehetőségek integrálása jelenti: az Aspire Idea „PC” csak műszaki
értelemben számítógép, valójában egy futurisztikus külsejű médiacenter,
amelynek fő funkciója, hogy csúcsminőségű (a HD-tévéket is kiszolgáló)
házi moziként díszelegjen és szolgáljon a nappaliban.
Az éveken keresztül temetett, az okostelefonok
versenyében végleg lemaradni látszó kézi számítógépek is újra
feltámadtak a tavalyi és az idei évben, ami az Acer stratégái szerint
egy nem várt külső segítségnek, a műholdas navigáció berobbanásának
köszönhető. A piac itt eszeveszett tempóban bővül (idén várhatóan 18
millió navigációs PDA-t adnak el, három év múlva már 45 milliót), amiből
a HP után kategóriamásodik Acer is kiveszi a részét, többek között a
Monacóban bemutatott, beépített GPS-vevőt és fejlett zenelejátszót is
tartalmazó (régiónkban idén még nem kapható) modellekkel.