Hírösszefoglaló:
A tanévkezdés időpontja / A béremelés mértéke / Véletlenszerű
tudásvizsgálat
(Forrás: Népszabadság – Korridor)
Szeptember 2-án, hétfőn kezdődik majd a 2002/2003-as
tanév minden iskolában – tudatta a Népszabadsággal Hiller István (MSZP),
az oktatási tárca leendő politikai államtitkára. Mint mondta, a döntést
a leendő oktatási miniszterrel, Magyar Bálinttal (SZDSZ) közösen hozták
meg.
A jelenlegi oktatási
miniszter, Pálinkás József – a Közoktatás-politikai Tanács egységes
tanévkezdés melletti állásfoglalása ellenére – úgy alkotta meg a
következő tanév rendjére vonatkozó miniszteri rendeletet, hogy az
iskolák eldönthetik: augusztus 29-én, csütörtökön vagy szeptember 2-án,
hétfőn kezdik-e meg a tanítást.
Hiller István elmondta, a tárca átadása-átvétele után
első feladatként – még a nyári szünet előtt – megteszik a szükséges jogi
lépéseket az egységes tanévkezdés érdekében, hogy a nyugalom és a
kiszámíthatóság minél előbb visszatérhessen az iskolákba. Hozzátette:
egyetértenek a Közoktatás-politikai Tanács véleményével és a szülőkkel
abban, hogy a szabályozást úgy kell kialakítani, hogy a tanév mindig
egységesen szeptember első munkanapján kezdődjön, és június második
hetének utolsó munkanapján fejeződjön be.
+ + +
A munkaügyi
tárca várományosa arról nyilatkozott, hogy a pedagógusoknak ígért 50
százalékos béremelést nem egyes emberenként, hanem összességében kell
érteni. Kiss Péter a Népszavában azzal érvelt, hogy meg kell szüntetni
az eddigi aránytalanságokat, hiszen azzal senki sem ért egyet, hogy egy
szakképzett, 15 éve a pályán dolgozó alkalmazott ugyanannyit keressen,
mint egy egy éve, szakképzetlenül pályát kezdő fiatal.
A béremelés elsősorban a diplomával
rendelkező tanárokra és tanítókra vonatkozik majd, elsősorban a
bértábla F kategóriájától felfelé. Az illetménytábla legelső
kategóriáját, az A1-et a minimálbérhez igazítják, vagyis 50 ezer forint
lesz. Az F1 kategóriában a diplomás minimálbér 97 500 forint lesz.
Szeptembertől eltűnik a szakmai
szorzó, viszont a továbbiakban bevezetik a háromelemű bérrendszert,
amely egy szakmai és egy minőségi elemet is tartalmaz majd.
A béremelésre szánt összeget
egyébként címzetten kapják majd meg az önkormányzatok, tehát más célra
nem fordíthatják.
+ + +
Véletlenszerű
tudásvizsgálat
Jövő héten kapják meg
az iskolák azt a jelentést, amely az egyes intézményekből
véletlenszerűen kiválasztott 20-20 tanuló matematikai, valamint olvasás
szövegértési teljesítménye alapján kapott eredményt mutatja az országos
átlaghoz viszonyítva – jelentette be sajtótájékoztatóján Pálinkás
József.
Az oktatási miniszter
emlékeztetett rá: 2001 novemberében az ötödik és kilencedik évfolyamos
diákok képességeit vizsgálták, majd azt követően áprilisban az első
osztályosok alapvető készségeit, attitűdjeit mérték
fel.
Az oktatási intézményeknek
kiküldött jelentés célja, hogy tájékoztassa az iskola vezetését a diákok
teljesítményéről regionális és iskolatípus szerinti összehasonlításban
is. Egy speciális elemző CD segítségével pedig – melyet úgyszintén
minden iskola megkap –, lehetővé válik az intézmény számára, hogy a
tanulóik által elért eredményeket összevessék más iskolákkal, régiókkal
vagy éppen az országos átlaggal.
Pálinkás közölte: a felmérés eredményeit direkt módon
nem hasonlították össze az úgynevezett PISA vizsgálattal, mely az
OECD-országok tanulóinak, köztük a magyar diákoknak ugyanezen
képességeit mérte. A felmérésről szólva megemlítette: mindkét területen a
legjobb eredmények a gimnáziumokban születtek, valamivel ez alatt
teljesítettek a szakközépiskolás diákok, a leggyengébb eredményeket
pedig a szakiskolákban tanulók produkálták.