Tanárok válaszút előtt: nyelvszakosok jobb helyzetben
2006. június 8. csütörtök, 0:00
Sajtóértesülések
alapján csaknem 30 ezer pedagógust érinthet a tervezett leépítés. A
nyelveket magas szinten beszélő pedagógusok előnyösebb helyzetből
indulhatnak.
(Forrás: origo)
Ám a többiek nincsenek könnyű helyzetben:
amennyiben átképzéssel helyezkednek el, új munkaterületükön
pályakezdőként startolnak. A tanári végzettséggel rendelkezők
munkaerő piaci esélyeiről kérdeztünk fejvadászokat.
„A pályamódosítás előtt álló tanárok nincsenek könnyű
helyzetben „-latolgatja a pedagógusok esélyeit Négyesi Gábor, a First
Lady Személyzeti Tanácsadó Kft ügyvezető igazgatója. Ugyan műveltek,
esetenként több nyelvvizsgával és diplomával rendelkeznek, ám helyzetük
ennek ellenére speciális. „A pályaelhagyó tanárok számára adminisztratív
munkakörök jöhetnek szóba. nagy a veszélye annak: a lehetséges
munkáltatók túlképzettségükre hivatkozva utasítják el őket” – teszi
hozzá. A gazdasági vénával, végzettséggel nem párosuló túlképzettség sem
teszi a pályamódosításra készülő tanárokat vonzó jelöltekké a
versenyszférában.
Az előzőleg
tanárként dolgozók helyzetét érdeklődési körük, temperamentumuk is
meghatározza. „A pedagógusok rendszerint jó kommunikátorok. Ennek
ellenére sokuktól idegen a multinacionális vállalatoknál jó pontnak
számító dinamikus vérmérséklet. Az üzletkötés és az értékesítés terén
jól hasznosítható kommunikációs készség miatt lenne esélyük. A
tapasztalatok mégis azt bizonyítják: az üzlet világát nem a tanároknak
találták ki. Sokuk érzelmi alapon közelíti meg, személyes sértésnek
veszi a napi munkával minimálisan együtt járó 20 elutasítást”-teszi
hozzá a First Lady ügyvezetője.
Ami
jó hír az idegen nyelveket magas szinten beszélők számára: tudásuk a
versenyszférában kincset érhet a munkáltatóknak. Előttük multicégek
kapui is megnyílhatnak. A jó nyelvtudású tanárok helyzeti előnyét Katona
Izabella, a Human Matrix Személyzeti Tanácsadó Kft ügyvezetője is
megerősíti. „Az angoltanári diplomával rendelkezők a versenyszférában is
megtalálhatják a helyüket, éppúgy, mint az 1-2 nyelvvizsgával, jó
nyelvérzékkel megáldott pedagógusok” – mondja. Némileg árnyalja a képet:
a szakértők szerint a munkáltatók favoritjai az angoltanár
végzettségűek. A más nyelvismerettel rendelkezők már valamivel nehezebb
helyzetben vannak. A megkérdezett fejvadászok tapasztalatai szerint egy
némettanár 70 százalékkal kevesebb eséllyel talál munkát, mint angol
szakos kollégája.
A tanárok
elhelyezkedési esélye régiófüggő is. A fővárosban, az iparosodott
nagyvárosok közelében automatikusan jobb eséllyel indulhatnak. Katona
Izabella szerint a pedagógusok főként a személyügy, a kommunikáció, a PR
és a marketing területén találhatnának maguknak testre szabott,
hozzájuk illő munkaköröket. Ám azt is hozzátette: a fenti területek
iránt nagy az érdeklődés, ám kevés a
munkalehetőség.
A
technikai végzettségű, jó műszaki érzékű és nyelvtudással is bíró
tanárok számára a szükséges szakmai át- és továbbképzések után a
termelés területei jelenthetnek pályamódosítási lehetőséget. A nyelveket
beszélő, jó tárgyalókészségű tanárok jó esélyekkel helyezkedhetnek el a
logisztikához kapcsolódó munkakörökben. Ám az ilyen jelentkezőknek
számolniuk kell vele: új munkaterületükön pályakezdőnek számítanak. A
kezdeti időszakban bérviszonyaik is ennek tükrében alakulnak. Varga
László, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke azonban úgy látja: a
tervezett, 30 ezer főt érintő létszámleépítés helyett átképzésre van
szükség. Még mindig nagy a hiány szociál – és gyógypedagógusokból, és az
iskolapszichológusokból.