Három
napos szemináriumon ismerkedhettek az infokommunikációs technikák
alkalmazási lehetőségeivel tanárok a HIK-ben február végén.
(Forrás:
oktatas.mcorp.hu)
A rendezvény
főként a spanyol nyelv oktatásában alkalmazható módszereket ismertette
meg a résztvevőkkel. A számítógép és a multimédia (IKT) alkalmazása a
spanyol nyelv oktatásában a középiskolában és a felsőoktatásban című
szeminárium ötletét a Tempus Közalapítvány 2004-es Világ-Nyelv
„A nyelv + számítógép” alprogram számítógépes nyelvoktatást bemutató
nyílt óráinak sikere adta.
A
tapasztalatok azt mutatják, hogy a tanulók bevonásának egyik
legjobb eszköze a projekt-módszer volt, amivel nagy tanulói tömegeket
lehet hatékonyan mozgósítani, és értelmes tanulásra (meaningful
learning) késztetni, értékes, hatékony tudáshoz juttatni. A módszer
másik nagy előnye, hogy a tanulók egymás között kooperációban dolgoztak,
megtanulták a csoportmunkát, az egymáshoz való alkalmazkodást. Ezzel a
gyermekek nevelésében, személyiségfejlesztésében igen nagy
hatékonysággal minőségi változás érthető el. A projekt általában nem
egyetlen tantárgyhoz kapcsolódott, hanem több tárgyhoz, jól érvényesült a
multidiszciplinaritás.
Az idén
február 21-től 23-ig megrendezett „A számítógép és a multimédia (IKT)
alkalmazása a spanyol nyelv oktatásában a középiskolában és a
felsőoktatásban” című 3 napos szeminárium célja az volt, hogy a közép és
a felsőoktatásban dolgozó spanyoltanárok olyan gyakorlati ismereteket
sajátíthassanak el, amelyek lehetővé teszik az informatikai eszközök
oktatásba való beépülését, a számítógép készségszintű felhasználását az
idegen nyelvek tanításában. A digitális pedagógia alkalmazásával a
tanárok eszköztára fejlődik, bővül és hatékonyabbá válnak a spanyol
nyelvórák. A tanulók a számítógépet eszközként használják a nyelvórákon,
ugyanakkor a diákok munkájának tudatos irányítása mellett lehetővé
válik, hogy méginkább önálló munkára késztessük őket.
A Netbábel Bt. szervezésében a Tempus Közalapítvány
támogatásával megrendezett ingyenes szemináriumon nemcsak budapestiek,
hanem vidéki tanárok is résztvettek. A tanfolyam előadói Dr. Jarosievitz
Beáta (informatika), Gidró Gabriella és María Jesús Martínez (spanyol
nyelv) voltak.
A rendezvény
helyszíne a Hallgatói Információs Központ volt, ahol rendelkezésre állt
az a számítógépes háttér, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a tanárok
önállóan is begyakorolhassák a tananyagok elkészítéséhez szükséges
módszereket és eljárásokat, amelyeket az előadók modelleztek, illetve a
kollégák nyílt órákon már láthattak. Annak ellenére, hogy ennek a
módszernek a középpontjában a számítógép áll, a jelentkezőknek csak
alapfokú számítógép-felhasználói gyakorlattal kellett
rendelkezniük.
A résztvevők
megismerhették az órák színesítéséhez és hatékonyságának növeléséhez
felhasználható Internet adta lehetőségeket (autentikus anyagok, hang,
kép, szöveg, videó), valamint megszerezhették a felhasználásukhoz
szükséges informatikai alapismereteket és
készségeket.
A multimédia (hang,
kép, videó) alkalmazása a legkevésbé elterjedt a nyelvoktatásban. Ez az a
terület, amitől idegenkednek a tanárok, mivel időigényes, illetve új
ismeretek megszerzését feltételezi. A mutimédia alkalmazásának
köszönhetően a tanuló a tanár segítségével készít saját videó és
hangfelvételeket adott témakörökben, ily módon nő a tanulók és a tanár
motivációja, a kooperáció hangsúlyosabbá válik. A videó elkészítése a
jelenleg elérhető digitális kamerák segítségével aránylag könnyen
megvalósítható.