Sokan
nem tudják, hogy az 1949-ben induló 70-es troli azért kapta ezt a
számjelzést, mert az akkori politikai vezetés így akart kedveskedni a
70. születésnapját ünneplő Sztálinnak.
(Forrás:
InfoRádió)
A BKV jelenleg nem
tervezi a járatszámozás reformját, de nem zárható ki, hogy néhány év
múlva, ha már olajozottan működik a vasúttársaságot és a Volánbuszt is
magában foglaló Budapesti Közlekedési Szövetség, akkor egységes
számozást alakítanak ki a régióban. Egy-egy járat számozásába a múlt
eseményeit „kódolták”.
Pethő János,
a BKV Rt. forgalmi előadója az InfoRádióban elmondta, hogy az első
budapesti busz 1915-ben indult útjára, természetesen, 1-es jelzéssel a
mai Andrássy úton.
Az ezt követő
buszok abban a sorrendben kapták a számjelzésüket, ahogy forgalomba
álltak. A mai buszok közül az 5-ös jár nagyjából hasonló útvonalon, mint
régen.
Az első trolibusz 1933-ban
állt munkába Óbudán. A járat a Vörösvári út-Bécsi út sarkától az óbudai
temetőig járt egy rövid szakaszon.
Pethő János szerint sokan nem tudják, hogy az 1949-ben
induló 70-es troli azért kapta ezt a számjelzést, mert az akkori
politikai vezetés így akart kedveskedni a 70. születésnapját ünneplő
Sztálinnak.
A „hajbókolás” a
Szovjetunió előtt ezzel nem ért véget, ugyanis 1950-ben, az Árpád híd
átadásán a 33-as jelű, vadonatúj villamos haladt át először a hídon,
amely számozásával arra emlékeztetett, hogy abban évben volt az 1917-es
szocialista forradalom 33. évfordulója.
Hogy a számmisztika teljes legyen, a villamos
pályaszáma (ez a villamosok rendszáma) 1879 volt. Ebben az évben
született Sztálin.
Pethő János
hozzátette, hogy a buszok és a villamosok számozása között semmilyen
kapcsolat sincs, ugyanis egykor önálló cégek működtették a különböző
járműveket.