Szomszédok történelme – a visegrádi országok kölcsönös szemléletben és perspektívákban
2015. június 21. vasárnap, 17:42
Neighbours history – Visegrad countries in mutual visions and perspectives
A PANT Polgári Társulás projektje a V4‐es országokban élő történelemtanároknak kínál módszertani anyagokat. A Szomszédok történelme – a visegrádi országok kölcsönös szemléletben és perspektívákban elnevezésű, a Nemzetközi Visegrádi Alap (International Visegrad Fund) stratégiai fontosságú pályázata keretében támogatott projektnek köszönhetően olyan négynyelvű oktató DVD jelent meg, amely modern módszerekkel kidolgozott oktatási anyagok gyűjteményét tartalmazza– tanároknak és diákoknak szóló 12 tanulmányt és 28 praktikus feladatlapot. A visegrádi országok modern kori történelméből vett fejezetekről írt anyagoknak csehországi, szlovákiai, lengyelországi és magyarországi történészek, módszertani szakemberek és tanárok a szerzői. A projekt partnere volt a Magyarországról a Történelemtanárok Egylete is.
„Mindenekelőtt modern, vonzó és könnyen hozzáférhető anyaggyűjteményt akartunk kialakítani a visegrádi országok 20. századi történelme egyes fejezeteinek az oktatásához, külön hangsúlyozva a közös és az eltérő vonásokat, valamint a határok más-más oldalán érvényesülő szemléletmódokat“ –részletezi a célkitűzéseket Petr Pánek, a PANT Polgári Társulás elnöke. A szerzőgárda a munka során felhasználta specifikus szakmai és módszertani tapasztalatait, valamint figyelemmel volt az egyes országok sajátságaira is.
Az egyes anyagok lényeges történelmi eseményeket térképeznek fel, és három előre meghatározott témakörön belül készültek. A részt vevő országok szerzői kölcsönös konzultáció alapján már a projekt kezdetén meghatározták az említett három témakört, s ezeket a következőképpen nevezték el: Idegenként a saját országomban? / Ember a háborúban, háború az emberben / Mi a szabadságom ára?
A dvd készítésében két magyar történelem tanár is részt vett. Ősz Gábor a Petőfi Gimnázium tanára az Idegenként a saját országomban témakörhöz készített tanulmányt és feladatlapot, míg Edényi László, a Budapest X. kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium igazgatója és történelemtanára az Ember a háborúban, háború az emberben és a Mi a szabadságom ára című témakörökhöz készített tanulmányokat és feladatlapokat.
Az első témakör magában foglalja a nacionalizmus és a migráció kérdését, valamint az egyes országokban élő kisebbségek identitástudatának fejlődését. A második témakör azt dolgozza fel, hogy milyen volt az egyes államok helyzete a II. világháború idején, milyen egyedi és milyen közös eredetű problémákkal kellett szembenézniük. Továbbá a szerzők egyéni sorsokat villantanak fel a holokauszttal, illetve a megszállókkal való felkelésekkel kapcsolatosan. A harmadik témakör azt vizsgálja, hogy milyen volt a lakosság helyzete a kommunista uralom idején, milyen folyamatok, összeütközések vezettek a pártállami hatalom meggyengüléséhez, illetve milyen módon szerveződött a kommunista rendszer ellenzéke – ismerteti a tartalommal kapcsolatos információkat Edényi László szerző, történelemtanár.
A negyven újonnan létrehozott anyag cseh, szlovák, lengyel és magyar nyelven is elkészült. Valamennyi elérhető azon az oktató DVD‐n, amelyet mind a négy V4‐es országban terjesztenek, valamint egy négynyelvű webes környezetben is megtalálhatók. „A Moderní dějiny.cz egyedi nemzeti webes mutációinak saját struktúrája és doménneve van; a www.modern‐history.eu önálló honlapcímről érhetők el. A négy weboldal a négy visegrádi ország tanárait és diákjait szólítja meg, miként a helyi szakmai közeget és a nagyközönséget is” –vélekedik Jiří Sovadina, a Moderní dějiny.cz portál főszerkesztője. Hozzáteszi: „Hisszük, hogy a projekt erősíti a megértést a visegrádi országokban élő fiatalok körében azáltal, hogy a 20. század fontos korszakait nemcsak a saját történelmi tapasztalataik alapján, hanem egyben a közeli szomszédok szemszögéből is megismerik.”