Roger
Fenton világhírű XIX. századi angol fotográfus – a brit királyi család
udvari fényképésze – 12 eredeti, részben szignózott fotója került elő az
ELTE Egyetemi Könyvtár metszettárából. A kiállítás január végéig
látogatható az Egyetemi Könyvtár Dísztermében. (Forrás: NOL)
Miközben sok milliárd ember fényképezett és
fényképez a világon, nagyon kevés azok száma, akik munkásságukkal
beírják magukat a fotótörténetbe. Ezen kevesek közé tartozik a mindössze
11 éven át fényképező Roger Fenton (1819-1869), akinek 1851-ben
keltette fel érdeklődését az akkor még újnak számító
találmány.
Párizsban Gustav Le Gray műtermében tanult
fényképezni. Nem csupán fényképezett, ő volt például az egyik alapítója
a világ legrégebben működő fotográfiai egyesületének, az 1853-ban
alapított Royal Photographic Society-nek.
Fenton volt
a British Múzeum első hivatalos fényképésze. Számtalan műtárgyfotó
viseli a szignóját. Ő készítette ekkoriban a királyi család portréit,
kamerájával jelen volt hivatalos és néhány kimondottan magánéleti
eseményen is. 1855-ben a krími háborúban fotózott, hírnevét itt készült
fényképeivel alapozta meg. A képekből kiállításokat szervezett, a
felvételei nyomán készült metszetek kiadványokban jelentek meg,
díszalbumokba kötve a hadviselő felek uralkodóinak kincstárába
kerültek.,
Fenton fényképei ma a világ valamennyi
fontos gyűjteményében megtalálhatóak.
A váratlan
felfedezés nyomán immár Magyarországon is komoly anyag található: 12
eredeti Fenton-felvétel az Egyetemi Könyvtár gyűjteményében. A
nagyméretű, részben sópapír, részben albumin képek közül Fenton 3
darabot 1856-ban készített a skóciai Balmoralban, ezek a frissen
elkészült királyi palotát és környékét ábrázolják, 4 képén pedig skót
nemzeti viseletbe öltözött vadászokat, hajtókat láthatunk. A további
képeken skót tájak, valamint egy Braemar-i találkozóra összegyűlt
vendégek és fogataik látszanak.
Fenton másik kedvenc
témája az egzotikum, az 1858 körül készített orientalizáló sorozata a
keleti élet romantizált, idealizált bemutatása. Ezekhez a nyilvánvalóan
beállított, egzotikus, néha finoman erotikus stúdiófotókhoz gyakran
barátait kérte fel modellnek. E sorozat két képe az ismertebb
Fenton-fotók közül való: egy muszlim férfi és egy korsót a fején
egyensúlyozó arab nő jelenik meg rajtuk, műtermi
környezetben.
A 12 fotót felbukkanásuk után
körültekintően restaurálták és konzerválták, majd megtalálójuk, Papp
Júlia írt róluk tanulmányt, mely további ismeretekkel gazdagítva a
kiállítás katalógusában olvasható. A képeket – amelyeknek jelentőségével
csak értékük vetekszik – most először láthatja a nagyközönség. Roger
Fenton értékes fotográfiáin kívül számos 19. századi, fényképpel
illusztrált hazai és külföldi könyvritkaságot is bemutat a kiállítás,
amelyek több vonatkozásban is Fenton munkásságához kapcsolhatók. A
tárlat külön érdekessége, hogy a fotográfiák érzékenységére való
tekintettel különleges fényviszonyok között, azaz szinte sötétben
láthatók.
A Roger Fenton műveiből nyílt kiállítás
január végéig látogatható az Egyetemi Könyvtár Dísztermében (1053
Budapest, Ferenciek tere 6.)