Az „Audiovizuális
emlékgyűjtés” című, mintegy 200 középiskolát érintő program kapcsán
Miklósi László, a TTE elnöke nyilatkozott a Népszavának az 1945 utáni
történelem tanításáról.
Az 1945
utáni történelem oktatásának megújítására az unióban egyedülálló, 549
millió forint költségvetésű speciális program indul a Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség közreműködésével. Szükség is van rá, hisz a
gyakorlat azt mutatja, a hazai történelemoktatásban csekély súllyal
szerepel ez az időszak.
Az
„Audiovizuális emlékgyűjtés” címet viselő programban mintegy 200
középiskola diákjai tanórán kívüli foglalkozások keretében, szaktanáraik
felügyeletével felkutatják az elmúlt évtizedek eseményeinek szemtanúit,
és azok emlékeit történeti interjúk formájában digitális videóként
rögzítik, és rendszerbe szervezik.
A
program célja az is, hogy Magyarország XX. századi történelmének
oktatásához új pedagógiai-módszertani eszközöket adjon a középiskolákban
oktatók kezébe. Az ő felkészítésüket, a módszertan kidolgozását a
Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért
Közalapítvány vezetésével neves egyetemek és jelentős civil szervezetek
vállalták.
Nagyon
fontosnak és hasznosnak ítéli a programot Miklósi László, a
Történelemtanárok Egyletének elnöke. Lényeges, hogy a diákok kutassák
saját családjuk, településük történetét. Az egyesület elengedhetetlennek
tartja, hogy több időt fordítsanak a közoktatásban a 45 utáni
időszakra, a magyar sorsfordulók összefüggéseinek objektív (eredeti
forrásokon és tényeken alapuló), pártpolitika-mentes földolgozására.
Miklósi László felhívta a figyelmet a tanárok felkészítésének
fontosságára.