A történelemtanárok
rendelkezésére álló idővonal-eszköztár újabb hasznos darabbal bővült a
Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára (Történeti Levéltár), a
Történelemtanárok Egylete (TTE) és a Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA)
jóvoltából. A korszak iskolai feldolgozásához értékes segítség érkezett, akár
illusztrációt keresünk előadáshoz, tanórához, akár projekt- vagy órai feladatot
kívánunk adni a „Kádár-rendszer válsága,
a külpolitikai változások és az ellenzéki mozgalmak” tantervi témához. A honlap valódi oktatási segédanyag, amely
tartalmazza az 1988-89-es események korabeli forrásait (fényképek, szórólapok,
plakátok, felhívások stb.), az egyes demonstrációkkal kapcsolatos különböző
jellegű egykorú állambiztonsági iratokat és a Nemzeti Audiovizuális Archívum
jóvoltából filmfelvételek is láthatók ugyanitt.
A gyűjtemény fő rendezőelve a két sorsdöntő év demonstrációinak időrendje:
1988. március 15.
1988. május 27. Tüntetés Budapesten a bős-nagymarosi vízlépcső megépítése ellen
1988. június 16. Nagy Imre és
társai kivégzésének 30. évfordulója
1988. június 27. Tüntetés a romániai
falurombolás ellen
1988. szeptember 12. „Szabadságot
a Dunának”
1988. szeptember 17. Női tüntetés
a nagymarosi vízlépcsőrendszer megépítése ellen
1988. október 23.
1988. október 30. Fáklyás
tüntetés a bős-nagymarosi erőmű ellen
1989. január 17. Megemlékezés
Raul Wallenberg Budapestről való eltűnésének 44. évfordulójáról
1989. március 15. Az első szabad
március 15-e
1989. április 22. Környezetvédelmi
tüntetés
1989. június 7. Tiltakozások a pekingi tüntetések leverése
miatt
1989. június 16. Nagy Imre és
mártírtársai temetése
1989. június 29. Péter-Pál napi
aratási demonstráció
1989. július 14. Kádár János
temetése
1989. augusztus 19. Páneurópai
piknik
1989. augusztus 26. Prága
1989. október 23. Az első szabad
október 23.
1989. december 18. „Veled vagyunk,
Temesvár”
Már a címlap is informatív és
gondolatébresztő. Egy-egy esemény kezdőképére kattintva az adott hazai vagy nemzetközi
demonstrációt ismertető, a szereplők, intézmények tevékenységét értelmezve
bemutató cikk olvasható. A különböző
forrástípusokat ikonokkal jelzik, az egyes forrástípusok listázhatók is. Az
ikonokra kattintva szinte nyomasztó mennyiségű, változatos műfajú, érdekes
forrást találunk.
A honlap oktatási célú felhasználásának lehetőségei
Ennek az írásnak a keretei között
nem törekedhetünk a feldolgozási lehetőségek teljes tárházának bemutatására. Ugyanakkor
néhány megközelítési mód mérlegelése remélhetőleg elindít egy olyan közös
gondolkodást, amelynek nyomán létrejöhet egy módszertani segédeszköz, amely további
gyakorlati példákkal, ötletekkel, konkrét feladatokkal támogathatja, megkönnyítheti
ennek az értékes gyűjteménynek a felhasználását – pl. online feladatlapok[1],
internetes „rally”[2], az
események interaktív térképe[3]
kérdésekkel, feladatokkal stb.
Gondolatébresztőnek szánom az
alábbi táblázatot:
Tanórai
felhasználás
Tanórán
kívüli felhasználás
Egyéni feladat
illusztrációk formájában a tanári
prezentációhoz,a tanulók mobil eszközön keresnek rá bizonyos
tartalmakra és válaszolnak a tanár
irányító kérdéseire,a honlap forrásaihoz a tanár interaktív
feladatokat szerkeszt, amelyet a diákok egyénileg megoldanak, majd a
megoldásaikat plenárisan megosztják.
előzetes kutatómunka,segédanyag kiselőadásokra való felkészüléshez,a tanulók keressenek a honlapon olvasott
eseményekhez, megismert szereplőkhöz további híradásokat,a tanulók keressenek ismerőseik, rokonaik
körében szemtanúkat a honlapon bemutatott eseményekhez,írjanak elbeszélést (fiktív történetet egy
forrás beépítésével)felkészülés kvízre, vetélkedőre, a honlap
alapján
Csoportos feladat
A tanulók csoportonként más-más eseményhez
kapnak egy-egy elemző vagy problémamegoldó kérdést, amelyre az oldalt mobil
eszközön megnyitva választ keresnek
projektfeladatok, kreatív feladatok (pl.
helyszínek felkeresése, fényképezése: „akkor és most” mottó alapján, vita,
disputa előkészítése stb.gyűjtemények készítése csoportonként különböző
tematika szerint – pl. résztvevők, a tüntetések tematikája, nemzetközi
kapcsolatok hatása.
„A rendszerváltozás interaktív gondolattérképe”
A különböző interaktív
gondolattérkép-készítő eszközök[4]
segíthetnek abban, hogy a honlap egyes kiválasztott tartalmait átlátható,
logikus módon illesszük az eltervezett tananyagunkhoz, gondolatmenetünkhöz. Meghívhatjuk
a diákjainkat is szerkesztőnek a gondolattérképünkbe, vagy ők készítik el a
saját gondolattérképüket, amelybe meghívják társaikat, a tanárukat. A legtöbb
ilyen eszköz lehetőséget ad nemcsak interaktív tartalmak, hanem multimédia –
kép, film, térkép hozzáadására is. A gondolattérkép szerkesztői egyidejűleg
látják a többi szerkesztő bejegyzéseit, több eszköz esetén kommentárokkal,
megjegyzésekkel láthatják el a gondolattérképet, amely így valódi és valós
idejű kollaboráció eredményeként jön létre. Ez motiválóvá, élményszerűvé teszi
a közös tanulást.
Sok mindmap-eszköz biztosítja a
felhasználók számára azt a lehetőséget, hogy néhány mozdulattal prezentációvá
alakítsa át, vagy szöveges vázlatként jelenítse meg az elkészített
gondolattérképet.
A gondolattérképes feldolgozásnak
az a jelentősége, hogy a közös gondolattérképet minden diák a maga igényei
szerint alakíthatja tovább, és olyan módon jelenítheti meg, ahogy az a számára
legelfogadhatóbb, leghozzáférhetőbb. Segíti ezt számos további technikai
lehetőség – pl. formázási lehetőségek, egyszerű átrendezés lehetősége. Ennek
számunkra történelemtanárként, a rendszerváltozás eseményeit tanítva azért van
jelentősége, mert megadja a közös narratíva kereteit, megtartja az elbeszélés
közösséget erősítő hatásait, de megadja a többszempontú feldolgozás, az
egymásnak ellentmondó narratívák tudomásul vételének, az alternatív nézőpontok
összevetésének, elemzésének lehetőségét is.
A http://www.tuntetes-archivum.hu
honlap egyes csatolt forrásait az egyedi url-jük bemásolásával a gondolattérkép
megfelelő ágába lehet elhelyezni vagy áthelyezni, ezért az eredeti kronologikus
elrendezést a gondolattérképes megjelenítés segítségével tematikussá lehet
átalakítani. Ha pl. a késő Kádár-kort és a rendszer válságát az ellenzéki
mozgalmak által tematizált problémák (pl. történelmi évfordulók, nemzeti
ünnepek alternatív megünneplése, pl. március 15., a természetvédelem ügye, a szolidaritás
a határon túli magyarsággal, válasz a nemzetközi eseményekre, vagy a résztvevői
csoportok) alapján szeretnénk csoportosítani, akkor azt egy gondolattérkép
vizuális elrendezésén keresztül is megjeleníthetjük. A diákok kaphatnak ezzel
kapcsolatban gyűjtőmunka-feladatot: rendszerezzék az eseményeket különböző
szempontokból, keressenek hozzájuk egy-egy érdekes forrást. A kiválasztott
forrást ugyanígy, a forrás url-je segítségével beilleszthetik a gondolattérkép
megfelelő helyére.
Az online gondolattérképek nemcsak
azért interaktívak, mert online elérhetők, dinamikusan változtathatók, hanem
azért is, mert az aktuális téma – ezúttal a Kádár-rendszer válságának – feldolgozásához
kommunikációs csatornát és egyúttal tartalmi kereteket is biztosítanak, így a
tanár elhelyezhet bennük kérdéseket, kutatási feladatokat vagy akár megértést
ellenőrző kérdéseket, tesztfeladatokat is. Ezeket akár előzetesen (flipped
learning), akár a tanóra keretében is elvégezhetik, megválaszolhatják a diákok.
Ha megoldják a feladatokat, és beírják a válaszaikat a gondolattérképbe, akkor
ezek az online eszközök, programok jelzik a szerző nevét (bejelentkezési
nevét), így látható, melyik választ melyik diák írta be. Ez akkor tud jól működni,
ha egy kérdésre több tanuló is válaszolhat, mert nem egyszerű eldöntendő
kérdést tettünk fel, hanem pl. több okot, célt, körülményt kell felsorolni, így
akár három-négy egyenrangú választ is bejegyezhetnek a válaszadó diákok.
A gondolattérkép a digitális
írástudás fejlesztése szempontjából további lehetőségeket rejt számunkra,
amelyek közül itt egyre szeretném felhívni a figyelmet: a válogatás, az egy
téma bemutatásához, álláspontunk igazolásához legmegfelelőbb források kiválasztásának
képességét („curation”)[5]
fejlesztő módszerre. Izgalmas feladat lehet a kiválasztott tüntetésekhez a 3 (5?)
legszemléletesebb forrás kikeresése, a választás indoklása, a kiválasztás
elveinek megvitatása. Ezzel az eljárással az ún. 21. századi képességeket
fejlesztjük: kritikai gondolkodás, kreativitás, kommunikáció, kollaboráció.[6]
A diákok beszúrják a kiválasztott forrást a gondolattérkép megfelelő ágához, és
további ágakat kibontva indokolják választásukat, kommentárban vitathatják meg
a választást. Fontos, hogy az ilyen feladatoknál többnyire nincs egyetlen
helyes válasz. A megoldás értékét az indoklás tartalma, ténybeli, logikai
megalapozottsága, nyelvi megformáltsága adja, így mindez értékelhető is lesz. Ha
gimnazistákkal dolgozunk, az előző teendőkhöz még esszé típusú érettségi feladatot
is kapcsolhatunk. A válogatás értékét növeli, ha különböző típusú, de egymással
is szoros összefüggésbe hozható forrásokat válogatnak ki a diákok, vagy ha
képesek a bemutatott eseményt, tüntetést a választott forrásokat beillesztve,
egybefogva egy történetként elbeszélni – pl. rövid, néhány perces kiselőadás
formájában.
Ilyen előkészítés után – akár rövid tanári bevezető előadásra és az
azt követő vitára, megbeszélésre épül az óra, akár a diákok, diákcsoportok
rövid kiselőadásaira, a prezentáció-módban felhasznált gondolattérkép segíti
aktivizálni az osztályt. Emellett tananyagként jól alkalmazható az otthoni
tanulásban, felkészülésben is.
A feladat elvégzésével
fejleszthetjük a diákok online-viselkedését, elősegítjük a netikett
szabályainak megismerését. Beállítástól függően a tanár törölheti a nem
megfelelő, nem odaillő bejegyzéseket. Fontos, hogy előzetesen hívjuk fel a
diákok figyelmét erre a lehetőségre, illetve szükség esetén utólag tisztázzuk a
történteket.
Az interaktív gondolattérképet
olyan osztályban érdemes alkalmazni, ahol legalább néhány nagyon motivált diák
előzetes munkájára számíthatunk, és a diákok a későbbiekben is tudják majd kezelni
(pl. megnyitni, másolni, átalakítani) a velük megosztott gondolattérképet.
Érdemes a tanulók előzetes
munkáját áttekinteni, és a legérdekesebbet megvitatásra kiválasztani. A
tanteremben nem lehet az összes lehetséges vitát lebonyolítani. A diákok
munkáját kommentár, szempontok szerinti pontozás formájában is értékelhetjük.
Tanítványaink utólag, önállóan,
egyénileg vagy csoportosan is elkészíthetik egy általuk kiválasztott tüntetés
gondolattérképét, és ennek url-jét hozzákapcsolhatják a tanórán feldolgozott,
közös gondolattérképhez.