A
2005-ben indult középiskolai vetélkedő nyertesei, azaz a nyiregyházi
Zrínyi Ilona Gimnázium diákjai utazhatnak Párizsba, ahol találkoznak az
56-os emigráció ottani képviselőivel s persze a város látnivalóit sem
hagyják ki.
(Forrás: MTI)
Az
1956-os forradalom emigránsaival is találkoznak a francia fővárosban a
nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnázium diákjai, akik a Szabadságharcos –
Freedom Fighter vetélkedő nyerteseként ötnapos tanulmányi kirándulásra
utaznak kedden a Szajna parti városba.
A diákok a „Forradalmak és szabadság Párizsában”,
történelemtanárok kíséretében róhatják le kegyeletüket a Pére Lachaise
temetőben a mártír miniszterelnök Nagy Imre emlékművénél, s látogatást
tesznek a Kommünárok falánál. Útjuk elvezet Versailles-be, ahol a palota
és a Trianon-kastély megtekintése szerepel a
programban.
Az 1956-os magyar
emigrációnak a francia fővárosban élő képviselő közül
Sulyánszky Jenővel és Méray Tiborral cserélik ki gondolataikat a Párizsi
Magyar Intézetben.
A kirándulásból
nem maradhat ki a klasszikus Párizs sem: a Trocadero, az Eiffel-torony,
a Notre Dame is a látnivalók között szerepel. A diákok felkeresik a
Louvre-t, s a „művészetek forradalma” jegyében ellátogatnak a Musée
D’Orsay-ba, amely a XIX. század második felének, a XX. század első
évtizedének művészetét társadalmi kontextusaiban is
bemutatja.
A Szabadságharcos –
Freedom Fighter elnevezésű verseny 2005 novemberében indult, és a
forradalom 50. évfordulóján, 2006. október 23-án zárult. A versenyre
1.867 tanuló és 345 tanár nevezett be határokon innen és túlról. A
vetélkedőn a diákoknak kreatív, gondolkodást igénylő feladatokat kellett
megoldaniuk az 1956-os forradalommal összefüggésben: így plakátot,
szórólapot, montázst készítettek, képzeletbeli miniszterelnöki beszédet
írtak, 56-os szemtanúval csináltak interjút, s kutatást végeztek arról,
hogy lakóhelyükön hogyan élték meg az ott élők a forradalmi
eseményeket.
Az Oktatási
Minisztérium a Nemzeti Emlékezet Program keretében korábban már sikerrel
lebonyolított vetélkedők és tanulmányi kirándulások példája nyomán
hirdette meg az országos középiskolai vetélkedőt, amelyben a csapatok
hat fordulóban mérték össze tudásukat.