Az
oktatási tárca szerint elavultak a tizennégy évesek tankönyvei. A
tankönyvpiacon nagy a káosz: több iskolában könyv helyett
fénymásolatokból kezdték meg az oktatást.
(Forrás:
Népszabadság)
Több általános
iskolában fénymásolatokból kezdték meg a tanítást, mert nem érkezett meg
időben a megrendelt tankönyv. A Műszaki Könyvkiadó szerint például az
új magyar nyelv és irodalom könyv kiadása a szerző betegsége miatt
késik, addig az elkészült fejezeteket, amelyekből decemberig lehet
oktatni, stencilezve küldik el az érintetteknek.
– A kiadvány egy új koncepció alapján készült
tankönyvcsalád utolsó darabja, ezért nem adhattuk volna oda más
szerzőnek – mondta lapunknak a kiadó illetékese, aki szerint gyakori,
hogy késlekednek a tankönyvekkel, miként az is, hogy a gyerekek azok
elkészültéig stencilekből tanulnak. De nem csak a késlekedés esetén
tanulnak fénymásolatokból a diákok. Akkor is erre kényszerülnek, ha az
adott tárgyat oktató pedagógusuk ragaszkodik egy olyan könyvhöz, amelyet
már azért nem nyomtatnak, mert gazdaságilag nem érné meg. Néha még a
fénymásolatokkal is „elkésnek”: olyankor például, amikor a nagy
terjesztők hónapokat ülnek a rendeléseken, így az iskolák hiába adják le
igényeiket már márciusban. Gyakori az is, hogy az utolsó pillanatban
módosulnak az igények – például olyankor, amikor egyik pillanatról a
másikra valamilyen okból slágerré válik egy kiadvány, s ezáltal
tervezhetetlen, hogy miből, hová és mennyit kell szállítani.
A bizonytalanság azonban lendíthet
is a tankönyvpiacon: a kétszintű érettségi bevezetésénél óriási volt a
tankönyvfelvásárlás. „Ezzel együtt – mondták az egyik kiadónál – minden
évben előzetes piackutatást végzünk, hogy legalább nagyjából lássuk,
mire is lesz szükség.”
A tankönyvek
„életkora” tárgyanként változik. Jellemző, hogy a reál tárgyak
(matematika, kémia, fizika) könyvei lassabban cserélődnek, tíz-tizenöt
évvel megírásuk után is megállják a helyüket. A leggyorsabb a fejlődés a
nyelvkönyvek esetében – szinte már követhetetlen a folyamatos cseréjük.
Az iskolák szerint a tankönyvek terjesztése botrányos. Somogyi László, a
Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója „iskolaellenesnek” minősítette a
jelenlegi gyakorlatot.
– A
rendeléseket már februárban le kell adni, akkor, amikor még nincs
tantárgyfelosztás, s még azt sem lehet tudni, hogy melyik tanár melyik
osztályt viszi majd. Így kellene darabra pontosan leadni a rendelést,
miközben minden esetleges tévedés következménye az iskolákat terheli.
Ráadásul a koncepciók és a feltételek kialakítása óriási munka, amit a
pedagógusok többnyire ingyen végeznek. Somogyi László szerint a
tankönyvpaletta bővülése örvendetes, viszont a választásnak van egy
komoly gátja: a pénz. „Szerintem az esélyegyenlőséget is sérti, hogy az
anyagi lehetőségek is számítanak abban, hogy ki és melyik tankönyvből
taníthat. Egészen másból tanul ma egy „jobb módú” kerületben, városban,
településen élő diák, mint a rosszabb helyzetben élő kortársa.”
Az Oktatási Minisztérium
megvizsgálta a tizennégy éveseknek szánt magyar-, történelem-,
matematika- és angolkönyveket – a felmérés eredménye a tárca szerint
siralmas. Vannak ugyan könnyen érthető tankönyvek, de tanításra
gyakorlatilag teljesen alkalmatlanok is. A szakértői jelentés
általánosságban elavultnak és korszerűtlennek ítélte a könyvek
többségét. E fölmérés alapján a tárca várhatóan még az ősszel módosítja a
tankönyvvé minősítés szempontjait: egyszerűsítené a tankönyvek
nyelvezetét, azaz korlátozná a szakszavak használatát. Nem kapnák meg a
tankönyv minősítést a túl hosszú mondatokkal túlzsúfolt segédanyagok
sem. A szigorítással egyes könyvek eltűnhetnek a piacról.