Egyre
több újság és rádió szeretné visszacsalogatni a fiatalokat. Erre az
egyik legegyszerűbb megoldás szerintük a kifejezetten a podcastokra
kifejlesztett műsorok alkalmazása lehet.
(Forrás: SG)
A podcasting kifejezés az Apple iPod hordozható
zenelejátszójának elterjedése nyomán fejlődött ki és az olyan
elektronikus tartalmakat jelöl, amelyeket bárki letölthet a készülékére
és megnézheti, illetve meghallgathatja őket. Ezek a tartalmak egyaránt
lehetnek szöveges dokumentumok, videoklipek, digitális fotók és
hangfelvételek. Előfordulhat az is, hogy ezeket a tartalmakat egy
műsorba fűzik össze. Németországban nemrég tanácskozást tartottak,
amelynek a fő témaköre a fiatal korosztály meg-, illetve visszanyerése
volt az újságok és a rádiók számára. A német szakemberek egyöntetű
véleménye szerint erre feladatra a podcasting lehet az egyik kézenfekvő
megoldás.
Georg Maas, az MDR vagyis a
Közép-németországi Rádió Új Média Részlegének képviseletében elmondta,
hogy a podcasting egyedülálló lehetőséget kínál a fiatal hallgatók
elérésére. Jelenleg Németországban a 14 és 19 év közötti korosztály
tagjainak 25 százaléka egyáltalán nem olvas újságot és nem hallgat
rádiót. Mindez annyit jelent, hogy egyszerűen nem tudják megszólítani
ezt a korosztályt, nem tudnak számukra érdekes témákat
kínálni.
„Nekünk sikerült
megtalálnunk a megoldást erre a problémára. Alkalmaztuk a
podcasting-technikát és ezzel az előző évekhez képest 36 százalékkal
több új hallgatóra tettünk szert. Azonban fontos volt, hogy a tartalom
biztosan felkeltse a fiatalok érdeklődését” – nyilatkozta
Maas.
Rüdiger Steinmetz, a Lipcsei
Egyetem zsurnalisztikai professzora egyetértett az MDR munkatársával
abban, hogy nem elég digitális rádióműsorokat készíteni vagy
videoklipeket elérhetővé tenni a felhasználók számára, alapvető, hogy az
adott témák érdekeljék a 14 és 25 év közötti korosztály tagjait.
Emellett fontos, hogy a fiatalok akár maguk is aktív szerkesztőkké
válhassanak, akik beleszólhatnak az adott sajtóorgánum
műsorpolitikájába. „Az újságoknak és a rádióknak szembe kell nézniük az
új kihívással amit az internet jelent, csak úgy maradhatnak életben, ha
változtatni tudnak a bevett műsoraikon és műsorstruktúrájukon” – tette
hozzá a professzor.
Vita már csak
abban a tekintetben bontakozott ki a jelenlévők között, hogy az új
tartalmak egyúttal plusz bevételi lehetőséget is jelentenek-e vagy
sem?