• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Sok a pedagógus, de nem csak ez a baj
2006. május 18. csütörtök, 0:00

A
közgazdászok több tízezer pedagógus leépítését tartanák szükségesnek a
költséghatékonyság növelése érdekében.
(Forrás:
Népszabadság)

Tény: hazánkban
húsz-harminc százalékkal több pedagógus oktat ugyanannyi tanulót, mint
más fejlett országokban – mondta lapunknak Halász Gábor, az Országos
Közoktatási Intézet főigazgatója. Nálunk ezer felső tagozatos tanulóra
több mint 90 tanár jut: ilyen magas létszám csak a „legendásan rossz”
rendszert alkalmazó Olaszországban és Belgiumban van. Az
OECD-országokban ezer tanulót 70 pedagógus oktat, az Egyesült
Királyságban ötvenet sem.


Halász
szerint a közgazdászok rámutattak a közoktatás eddig szőnyeg alá söpört
hatékonysági problémájára és rendkívül magas munkaerőigényére, a
javasolt tízezres nagyságú létszámleépítés azonban nem hozná meg a várt
eredményt: ugyanazt a tetemes mennyiségű, de gyakran értelmetlen munkát
kevesebb pedagógus látná el, miközben a rossz, de működő rendszer
összeomlana.


Ugyanezért nem vezetne
eredményre a pedagógusok kötelező óraszámának emelése sem. Az
OECD-országok között nálunk a legalacsonyabb a pedagógusok kötelező
óraszáma: felső tagozaton egy évben kevesebb mint 550 órát kell
tartaniuk – más országokban ennél legalább százzal többet. A logika már
ismerős: az óraszámemelés csökkentené a pedagóguslétszámot, de ettől még
továbbra sem lenne kisebb a rendszer munkaerőigénye. A tanároknak
többet kellene dolgozniuk, de munkaidejük nagy részét továbbra is
szükségtelen dolgok végzésére fordítanák. Az alapvető struktúrákat
érintő reformra volna szükség, igaz, annak hatása csak több év múlva
jelentkezne – mondta Halász.


Nálunk
az OECD-országok többségéhez képest két évvel korábban, már az ötödik
osztályban megkezdődik a szaktárgyi oktatás – így jóval több szaktanárra
van szükség. Nemrégiben 18 éves korra emelték föl a tankötelezettség
határát: ilyen sokáig csak Hollandiában, Németországban és Belgiumban
kell iskolába járni. Az oktatásban eltöltött idő nő: egyre több 13
évfolyamos középiskola van, és bevezették a nulladik évfolyamot
(Európában a 12 évfolyamos iskola a jellemző).


És persze: mérethatékonysági gondok is vannak. Ebben
előrelépést jelenthet a kistérségi együttműködés. Egy több iskola
társulásával működő intézményben ugyanis két helyen is oktathat például
egy angoltanár, és igazgatóból is elég csupán egy.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

„Őseinket felhozád…” – Magyar őstörténet

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017