Saját diákjait keverte bajba az érettségiket támadó tanár
2008. június 14. szombat, 0:00
A
Szolnoki Tibor által javított érettségik átvizsgálását javasolja
Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman az Oktatási Hivatalnak (OH), miután a
magyartanár beadványban közölte: a javítókulcs ellentmondásai miatt ő a
saját értékítélete alapján javította ki a dolgozatokat. (Forrás:
origo)
Újrapontozhatják a magyar
írásbeliket
Az Oktatási Hivatal (OH) feltehetően már
megkapta azt a faxot, melyben Aáry-Tamás Lajos oktatási ombudsman
javasolja, hogy kirendelt biztos ellenőrizze a hajdúdorogi Görög
Katolikus Gimnázium, Szakközépiskola és Diákkotthon azon végzőseinek
magyar érettségi dolgozatát, melyeket Szolnoki Tibor magyartanár
javított ki.
Írják újra az
érettségeit!
A tanár még május 20-án fordult az
oktatási jogok biztosához. Beadványában azt kérte, írják újra a diákok a magyar írásbeli érettségit a javítókulcs
hibái miatt. Ezt azzal indokolta, hogy a szövegértési feladatokhoz adott
hivatalos megoldások közül kilenc rossz volt, hat pedig vitatható,
tehát összesen kettőt lehetett jól megoldani és értékelni. Szolnoki
szerint a diákoknak egy olyan interjú alapján kellett megoldaniuk 17
feladatot, amely sem tartalma, sem nyelvezete alapján nem alkalmas arra,
hogy egy szövegértési feladat alapja legyen. Ráadásul a feladatok
megoldására kevés volt a rendelkezésre álló hatvan
perc.
Az [origo] június 6-ikai írásában már beszámolt
arról, hogy a magyartanárok egy része elégedetlen az érettségi javítókulcsokkal.
Az általunk megkérdezett oktatók azt nehezményezték, hogy az egyes
szövegértési kérdésekre nem csak azok a válaszok lehetnek helyesek,
melyeket a központi javítókulcs megadott. Ezt többen jelezték is az
OH-nak: összesen 44 észrevétel érkezett hozzájuk a magyarérettségik
javításával kapcsolatban. A hajdúdorogi magyartanár azonban nem volt a
reklamálók között. Szolnoki első nyilatkozataiban azt is kijelentette,
hogy a Magyar Tudományos Akadémiát (MTA) is megkeresi az idei írásbelik
ügyében, ám az Akadémia azt közölte az [origo]-val, hogy ez idáig nem
jelentkezett náluk.
Magát jelentette
fel
„Szolnoki Tibor hozzám fordult a beadványával,
melyben kritizálta a javítókulcsot és az írásbeli vizsga megismétlését
kérte. Az beadvány első része érthető és dicsérendő: hiszen a most
kapott kritikákat figyelembe kell venni a jövő évi érettségi
összeállításánál. Az MTA-t e szakmai kérdésben tényleg érdemes
megkeresni. Az érettségi megismétlése viszont lehetetlen kérés, mi több
felelőtlenség az idén maturáló 84 ezer diákkal szemben. Szolnoki Tibor
egyben azt is közölte velem, hogy ő nem a szerinte hibás javítókulcs
alapján javította ki a dolgozatokat, hanem elfogadott olyan válaszokat
is, melyek nem szerepeltek benne. Ezzel jóformán önmagát jelentette fel,
hiszen ez nem tisztességes eljárás” – tájékoztatta az [origo]-t
Aáry-Tamás Lajos oktatási jogok biztosa.
„A
megoldókulcs azért kötelező érvényű, hogy a verseny tiszta legyen.
Azzal, hogy Szolnoki Tibor nemcsak a hivatalos megoldásokat fogadta el
jónak, előnyhöz juttatta saját diákjait a felvételi versenyen, és
hátrányos helyzetbe hozta a többi magyar diákot.” Az ombudsman ezt nem
hagyja annyiban: indítványozta az OH-nak, hogy indítson vizsgálatot a
hajdúdorogi érettségik ügyében.
Mindenképp
vizsgálnák
Az Oktatási Hivatal ilyen esetben kétféle
eljárást indíthat: egyrészt a szabálysértő pedagógus ellen, másrészt
felülvizsgáltathatja az érettségi dolgozatokat. „A tanár azzal, hogy nem
a megoldókulcs szerint javított, szabálysértést követett el, így akár
ötvenezer forint pénzbírsággal is sújtható” – tudtuk meg az OH-tól. „A
törvényesség fenntartása az érettségi vizsgaelnök feladata, aki minden
esetben külső személy, a Hivatal jelöli ki az Országos Vizsgáztatási
Névjegyzékből. Ő valószínűleg magától is felülvizsgálná a dolgozatokat.”
Szigorú szabályok Az érettségik
javítását a 100/1997-es kormányrendelet szabályozza. Ennek értelmében a
tanárok kizárólag a javítási útmutató megoldásait fogadhatják el. Ha
bármilyen észrevételük van, ezt az Oktatási Hivatalnál jelezhetik, ők
pedig továbbítják azt a feladatokat összeállító bizottságnak. A
bizottság mérlegeli a reklamációt, és válaszol rá. Ám a tanárok csak
akkor fogadhatják el az alternatív megoldást, ha azt utólag beírták a
hivatalos javítókulcsba, és erre felhívták az ország összes magyar
tanárának figyelmét.
Az ombudsman
kérésére indult vizsgálat során az érettségi elnök mellé egy biztost
delegálnak, aki minden dolgozatot átnéz és ha kell, újrapontoz.
„Számunkra nem a tanár megbüntetése vagy a példastatuálás a cél, hanem
az, hogy megvalósuljanak az egyenlő esélyek az érettségin” – mondta
Aáry- Tamás Lajos, aki hozzátette, hogy ez csak abban az esetben jöhet
létre, ha minden egyes érettségiző dolgozatát ugyanazon elvek szerint
javítják, és senkivel nem tesznek kivételt”. Megkerestük Szolnoki Tibort
is, hogy kikérjük a véleményét az ombudsman reakciójáról, ám ő azt
mondta, az eddigieknél többet nem kíván elmondani az esetről.