• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Rosszak, utolsó padba!
2004. május 13. csütörtök, 0:00

A diákok
képességeik szerinti listázása a pedagógusok és a szülők szerint
megalázó
(Forrás: Népszabadság)

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordult
egy nyíregyházi pedagógus, mert szerinte megalázó, ahogyan az Oktatási
Minisztérium által szervezett országos kompetenciamérés során
„listázzák” a tanulókat. Jövő héten hétfőn már harmadszorra mérik föl a
diákok – 2001-ben az 5. és a 9. évfolyamosok, 2003-ban és 2004-ben a 6.,
8. és 10. osztályosok – olvasás-, szövegértési és
matematikatudását.


Az összes magyarországi iskolában megíratják a diákokkal a
teszteket, az országos mintába azonban csak intézményenként húsz-húsz
tanulót választanak ki. Az iskolák koordinátorainak képességeik szerint
kell sorrendbe állítaniuk a tanulókat – a lista elejére kerülnek a
legjobbak, a végére a legrosszabbak –, a méréskor pedig e szerint kell
leültetni őket az iskolapadokba. Az oktatási tárca indoklása szerint
erre a mintavétel miatt van szükség, így ugyanis nagyobb eséllyel
kerülnek be jelenlétüknek megfelelő arányban a mintába a gyengébb és a
jobb képességű tanulók, mintha úgy ülnének, ahogyan egyébként
szoktak.


A nyíregyházi pedagógus,
Tar Ferenc szerint a fenti módszer alapvető emberi jogokat sért,
hátrányosan megkülönbözteti a gyengébb képességű diákokat. Mert bár a
lista titkos – a tárcának nem is neveket, hanem kódszámokat továbbítanak
–, az iskolában, a diákok előtt mégis kiderül az osztályfőnök
„értékítélete” A legrosszabbnak ítéltek megszégyenülten ülnek be a hátsó
padokba – mondja a pedagógus.


Tar
Ferenc legutóbb a félévi átlagosztályzatok alapján rangsorolta a
diákokat, ez azonban nem feltétlenül tükrözi a valós képességeket. –
Hiszen lehet egy gyerek okos, ha nehéz családi körülmények közül
érkezik, nem tud koncentrálni a dolgozatoknál, és rosszabb
osztályzatokat szerez – mutatott rá.


A nyíregyházi pedagógus már az előző két mérés
alkalmával is jelezte kifogásait az oktatási tárca mérést lebonyolító
háttérintézményének, ám még csak válaszra sem méltatták. Az idén ezért
az állampolgári jogok biztosának hivatalához fordult, remélvén, hogy a
listázás módszere az idén május 17-én már csak rossz emlék
marad.


Az oktatási ügyek a
hivatalnál Takács Albert ombudsmanhoz tartoznak, aki jelenleg külföldön
tartózkodik, így nem tudtuk véleményét megkérdezni. Az oktatási tárca
sajtóosztályán arról tájékoztatták lapunkat: a problémáról most
értesültek, és várják az ombudsman állásfoglalását.


Eredeti
cikk


Az
OM válasza és módosításai

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Nemzeti Emlékezet Program - Auschwitz-út 3.

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017