• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Romlott tejföllel tanítják a bolti bátorságot
2006. december 1. péntek, 0:00

A
reklamáláshoz szükséges bátorságra, tudatos vásárlásra is nevelik a
13-14 éves diákokat tíz iskolában decembertől.
(Forrás:
origo)

A fogyasztóvédelem
oktatásához készült segédanyagot csütörtökön nyilvános tanórán próbálták
ki, ahol a gyerekek játékos feladatokon keresztül tanultak az
egészséges táplálkozásról. A tanulók valódi élelmiszerekkel bevásárlást
imitáltak, és a gyakorlat során észre kellett venniük: egyes termékek
szavatossági ideje lejárt.


„Nem azt
kell megvenni a boltban, amit el akarnak sütni nekünk, hanem azt, amit
mi szeretnénk” – summázta az egyik budai általános iskola diákjai előtt a
tudatos vásárlás lényegét Garai István, az Országos Fogyasztóvédelmi
Egyesület (OFE) ügyvezető elnöke, mielőtt elkezdődött volna az új,
fogyasztóvédelmi oktatási segédanyag próbatanítása csütörtök
délelőtt.


Decembertől tíz iskolában
próbálják ki országszerte ezt a 13-14 éves diákok számára készült
segédletet, amely ingyenesen rendelhető, bár egyelőre csak 500 példány
készült belőle. A könyv öt témával foglalkozik: a bolti-piaci
vásárlással és panaszorvoslással, az élelmiszerekkel, az online
vásárlással, a mobiltelefonálással és a reklámmal. A kiadvány elsősorban
a tanároknak szól, feladatötleteket ad fogyasztóvédelemmel foglalkozó
órákhoz, amelyeket az OFE szerint a biológia, a médiaismeret, a kémia
tantárgyba lehet beilleszteni az osztályfőnöki foglalkozások mellett. A
kiadványban többek között néhány szituációs játék is található. Van,
amelyikben azt kell eldönteni, reklamáljon-e a fiú, ha romlott tejet
sóznak rá a boltban vagy az akciósnak feltüntetett üdítőt az eredeti,
magasabb áron ütik be a kasszában.


A
próbatanítás helyszínén, a Csik Ferenc Általános Iskolában a diákok nem
voltak kezdők, néhány órájuk volt már hasonló témában. A faliújságra az
egészséges táplálkozással – ami szintén része a tananyagnak –
kapcsolatos cikkeket és közmondásokat gyűjtöttek. Bár elméletben már
sokat tanultak a témáról az iskolások, például habozás nélkül meg tudták
válaszolni a kérdést, hogy miért kell egészségesen táplálkozni, a
tanárnő kérdésére többen bevallották, hogy aznap egyáltalán nem
reggeliztek. A táblára ezután fölkerült az ismert mondás: reggelizz úgy,
mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár, és vacsorázz úgy, mint
egy koldus.


Később a gyerekek azt a –
segédanyagban is javasolt – feladatot kapták, hogy írják le: mit,
mikor, kivel ettek tegnap, és ki készítette az ételt. A következő
gyakorlatban a diákok bevásárlást imitáltak. A tanteremben különféle
élelmiszereket készítettek elő az egyik asztalon, ezek közül kellett
kiválogatni a csoportokban dolgozó tanulóknak egészséges ételeket, olyan
termékeket, amelyeket nem vennének meg, valamint jellegzetesen magyaros
készítményeket. A feladat megoldása során külön kosárba gyűlt a
zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű kenyér, másik kupacba a lejárt
szavatosságú tejföl és méz, a harmadikba pedig fokhagyma és
pirospaprika. Házi feladatként a tanárnő arra kérte a diákokat,
állítsanak össze egy hétre szóló egészséges étrendet.


Óra után az [origo] által megkérdezett iskolások
elmondták, hogy szeretik ezeket az órákat. A diákok között akadt olyan,
akivel a szülei otthon is beszélgettek a fogyasztóvédelemről, de a
többség inkább csak az iskolában hall erről. Az egyik lány elmesélte,
hogy ő kifejezetten a tanultak miatt szokott le a kólaivásról. 


A Nemzeti Alaptanterv előírja a
fogyasztóvédelmi oktatást, szerveztek hasonló kurzusokat korábban is, de
az új kiadvány egyik szerkesztője, Benkőné Di Giovanni Rita szerint a
felsős korosztály eddig kimaradt. Az OFE elnöke például beszámolt arról,
milyen eredménnyel járt az óvodásoknak tartott fogyasztóvédelmi
foglalkozás. „Kimentünk velük a piacra, és utána elkezdték követelni a
szüleiktől, hogy számlát kérjenek a cipőről” – jegyezte meg Garai
István. Az új segédanyaggal kapcsolatos tapasztalatokat konferencián
beszélik majd meg, és ezek figyelembevételével bővítik majd újabb
témákkal.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Állásfoglalások

Hírmondó

Információk, alapdokumentumok

Kiadványok

Morzsák

Tagoknak

TTE a médiában

TTE-díj

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Mementó a Donnál

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emléknap gyász interjú Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017