• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Reklámokból építenének iskolai szekrényeket
2004. november 16. kedd, 0:00

Reklámbevételekből
fedezné az oktatási tárca az iskolai szekrények építésének költségeit.

(Forrás: Origo)

A minisztérium szerint a diákok naponta testsúlyuk 20
százalékát cipelik a hátukon, a tanulók terheit pedig szekrények
építésével lehetne csökkenteni. A milliárdos beruházásra viszont nincs
költségvetési fedezet, a tárca így a szekrények felületét értékesítené
reklámcélra. A tervezet ellen számos civil szervezet tiltakozik, mert
szerintük a reklámok anyagilag kiszolgáltatottá teszik az iskolákat,
ráadásul elősegítik a márkafüggőség kialakulását is.

 



A
közoktatási törvény reklámra vonatkozó
része


Az óvodában, általános iskolában és általános
iskolai tanulókat fogadó kollégiumban tilos a reklámtevékenység,
kivéve, ha a reklám a gyermekeknek, tanulóknak szól és az egészséges
életmóddal, a környezetvédelemmel, a társadalmi, közéleti
tevékenységgel, illetve a kulturális tevékenységgel függ
össze.





„Az oktatási miniszternek óvnia
kellene az iskolákat a reklámoktól, nem pedig segítenie a cégek
reklámbevételeit” – jelentette ki az [origo]-nak Tömöri Balázs, a Humusz
munkatársa. Az Oktatási Minisztérium tervezete szerint ugyanis a
naponta 4-5 kilogrammot cipelő diákok terheit iskolaszekrények
építésével lehetne csökkenteni. A költségvetésben azonban erre jelenleg
nincs fedezet, így a tárca szerint a szekrények felületét reklámcélra
lehetne értékesíteni. A tervezet ellen közel 50 civil szervezet
tiltakozott, köztük a Humusz és a Magyar Pszichológiai Társaság
Neveléslélektani Szekciója.


Magyar
Bálint oktatási miniszter az [origo]-nak elmondta: a diákok terheit
mindenképpen enyhíteni kell, mivel naponta testsúlyuk közel 20
százalékát hordják a hátukon, emiatt pedig egyre gyakoribbak a tanulók
mozgásszervi elváltozásai. A tárca számos javaslata közül csupán az
egyik a szekrényépítés. A minisztérium emellett javasolja, hogy a
naponta használt tankönyvek összsúlya ne haladja meg a három
kilogrammot, valamint hogy az alsótagozatos diákok ne kapjanak házi
feladatot.


„Szívesebben látok az
iskolákban fogpasztareklámot, mint görnyedt diákokat” – magyarázta
Magyar. A szekrények építésére ugyanis a tárcának nincs pénze, így a
milliárdos nagyságrendű beruházáshoz szükséges forrásokat reklámokból
fedeznék. Magyar Bálint elmondta: a tárca üdvözöl minden olyan
kezdeményezést, amelynek célja a hirdető cégek és az iskolák egymásra
találása. Az oktatási miniszter szerint nem kell attól tartani, hogy
fogyasztásra ösztönző reklámok árasztják el az iskolákat, a közoktatási
törvény ugyanis tiltja a gazdasági célú iskolai hirdetéseket, így főként
az egészséges életmódra ösztönző reklámok megjelenése
várható.


Más véleményen vannak a
civil szervezetek. A Humusz környezetvédő szervezet szerint a
közoktatási törvény valóban szabályozza az iskolai reklámokat, ennek
betartását viszont senki nem ellenőrzi. Ez pedig azt eredményezi, hogy
Coca-Cola-automatáktól óvszerreklámokig bármi megjelenhet az iskolákban –
magyarázta Tömöri Balázs. A Humusz aktivistája szerint az oktatási
tárca javaslata tovább hígítja majd a szabályozást, hiszen az iskolák
nincsenek abban a helyzetben, hogy visszautasítsák a fogyasztásra
ösztönző cégek hirdetéseit. Tömöri szerint az iskolai reklámok a cégek
agymosó tevékenységéhez asszisztálnak, mivel már gyerekkorban
kialakítják a márkafüggőséget.


Szintén ellenzi a reklámok iskolai megjelenését a
Magyar Pszichológiai Társaság Neveléslélektani Szekciója. Dr. Vajda
Zsuzsa, a szervezet elnöke elmondta: az oktatási tárca felvetése anyagi
nyomást gyakorol iskolákra, hogy forrást szerezzenek a
szekrényépítésekhez, egészségvédő reklámokból pedig nem lehet bevételt
elérni. Ráadásul Vajda szerint a gyerekeknek szóló reklám etikátlan, a
fogyasztói döntést ugyanis a szülő hozza meg, ez pedig konfliktushoz
vezethet a szülő és a gyerek között. A tiltakozó civil szervezetek
javaslata szerint az oktatási tárcának évente bizonyos összegű forrást
kéne biztosítani, amiből évről évre pályázhatnának az
iskolák.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

Alrovatok

Általános

Családtörténeti és életútinterjúk a történelemórán

Egyezzünk ki a múlttal!

Emberi jogok tanítása

GULAG-GUVPI

Hisztorizás podcast

Holokauszt

Ismerősök? Idegenek?

Nemzeti Emlékezet Program

Szlovák-magyar közös múlt

Tankönyvbírálat

Tanulmányút

Történelemtanárok Országos Konferenciája

Történelemtanítás a gyakorlatban

Ünnepek, évfordulók

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Történelemtanárok (1.) Országos Konferenciája

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017