Az
egészségtelen étrend, életmód nyomán kialakuló elhízás a szív- és
érrendszeri betegségek fontos kockázati tényezője – mondta dr. Nagy
András, a Magyar Nemzeti Szívalapítvány elnöke.
(Forrás:
MTI)
Az alapítvány kezdeményezést
indított az egészségtelen élelmiszerek gyerekeket célzó reklámozásának
korlátozására.
A Magyar Nemzeti
Szívalapítvány felhívásának kiadása óta több pozitív lépés történt
nemzetközi színtéren is – hivatkozott dr. Nagy András elnök az európai
régió egészségügyi miniszterei által aláírt „Elhízás Elleni Charta”
szövegére, miszerint szükség van az energiadús ételek és italok –
elsősorban a gyerekeket érintő – kereskedelmi promóciójának
szabályozására.
Felmérések által
bizonyított tény, hogy a hirdetés hatással van a gyerekek étel-ital
választására, vásárlási- és fogyasztási szokásaira, mind a márkát, mind a
kategóriát illetően. A népegészségügyi szakemberek szerint az olyan
élelmiszerek és italok reklámozása, amelyeknek magas a zsír- (különösen
telített zsír), a só- vagy cukortartalma, és alacsony az ásványi anyag
tartalma, jelentős mértékben hozzájárul a rossz étkezési szokások
kialakulásához, illetve a gyerekkori
elhízáshoz. Az alapítvány vezetője szerint
fontos lépés, ha ellensúlyozzák a gyerekek étkezési szokásaira gyakorolt
marketing módszerek negatív hatásait. Ugyanakkor aggodalmát fejezte ki
az önkéntes szabályozások hatékonyságát illetően, különösen, ha azok nem
veszik figyelembe a különböző reklámok összesített hatását. Az
egészségtelen ételek és italok kereskedelmi kommunikációját ezért csak
21 óra után szabad engedélyezni.
Az
elhízás gyakorisága folyamatosan nő, a fejlett országokban a túlsúlyos
és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik. Magyarországon a
felnőtt lakosság 37 százaléka túlsúlyos, mintegy ötöde (23 százalék )
elhízott, s ennek számlájára írható a közvetlen egészségügyi kiadások 6
százaléka.