Az
Európa Tanács tagállamaiban szervezett képzésekre utazhatnak hazai
pedagógusok a Pestalozzi program segítségével. (Forrás:
[origo])
A nyertes pályázók a fogadó
intézménytől szállást, teljes ellátást kapnak, az utazást a pályázati
összegből finanszírozhatják. A kurzusok túlnyomó többsége a
multikulturalitás, a fenntartható fejlődés és a szakmódszertan különböző
témáit dolgozza fel.
Johann
Heinrich Pestalozzi svájci pedagógus volt – szakmájának egyik kiemelkedő
alakja. A XVIII. és a XIX. század fordulóján élt, munkássága sok
szempontból kiemelkedő – rengeteget köszönhet neki például a
gyógypedagógia, hiszen ő gondolta először úgy, az értelmi fogyatékosokat
is érdemes fejleszteni.
A róla elnevezett, az
Európa Tanács által szervezett programban Magyarország 1994 óta vesz
részt. Azóta küldheti ki hazánk is – a többi, negyvenkét tagországhoz
hasonlóan – pedagógusait a program keretében meghirdetett kurzusokra. A
legfeljebb hét napos szemináriumokon a közoktatásban, a tanárképzésben
és a tanártovábbképzésben dolgozó szakemberek vehetnek részt. Győztes
pályázatukkal a képzéseken való ingyenes részvételen túl szállást és
teljes ellátást is kapnak, amelyet a fogadó fél biztosít számukra.
Hazánkban évente általában harminc-ötven fő
pályázik, közülük huszan-harmincan kapják meg a lehetőséget az
utazásra.
„A szervező intézmények
kurzusai nagyon változatosak” – tájékoztatta az [origo]-t Dimák Dávid, a
Tempus Közalapítvány munkatársa. „Témájukban dominálnak a kulturális,
multikulturális témák, illetve a valamilyen szempontból hátrányos
helyzetű gyermekek oktatásával foglalkozó szemináriumok.” Ezek mellett
számos képzés dolgozza fel a Holokauszt oktatásával kapcsolatos
kérdéseket, de vannak olyanok is, amelyek „egyszerű” szakmódszertani
fejlesztést ígérnek résztvevőiknek.
Mivel a
Pestalozzi programot az Európa Tanács működteti, a választható
tématerületek harmonizálnak a szervezett missziójával. „A demokratikus
jogok, a kisebbségek védelme, a tolerancia, a nyelvi sokszínűség és a
kultúrák között párbeszéd mind olyan fontos kérdések, melyek jegyében a
kurzusok is zajlanak” – mondja Dimák Dávid.
A
jelentkezők leggyakrabban a nyugat-európai országokba, Spanyolországba,
Németországba, Franciaországba utaznak, a pályázati támogatás
elnyerésének azonban feltétele az, hogy a jelentkező beszélje a kurzus
munkanyelvét. Ez általában az angol – azonban meghirdetésre kerülnek
német, francia, spanyol vagy olasz nyelven folyó továbbképzések
is.
Hazánkban július végén kezdődik egy, a
Holokauszttal és a roma genocídiummal foglalkozó kurzus, melynek
keretében a résztvevő pedagógusok tapasztalatot cserélnek,
összehasonlítják hogyan jelenik meg az egyes tagországokban a téma
oktatása.