• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Pénz sincs az iskolai erőszak megállítására
2009. október 27. kedd, 0:00

A
pénzhiány miatt nem lehet érvényt szerezni az iskola erőszak elleni
állami intézkedéseknek – állapította meg az ombudsman. Pedig az oktatási
miniszter által létrehozott iskolabiztonsági bizottság februárban azt
állította, megvannak a szükséges jogi és pénzügyi feltételek. (Forrás:
NOL)

A forráshiány késleltetheti,
sőt bizonyos esetekben akadályozhatja is az iskolai erőszak megelőzésére
és kezelésére eddig tett állami intézkedések megvalósulását –
állapította meg Szabó Máté ombudsman vizsgálatában. Az ombudsman arra
kereste a választ, hogy az állami és társadalmi szervezetek milyen
intézkedéseket tettek az iskolai erőszak megelőzése és kezelése
érdekében és ezek miképp teljesülnek a közoktatási intézményekben –
olvasható az Országgyűlési Biztos Hivatala közleményében, amelyet az
MTI-nek küldött.


Az országgyűlési
biztos megállapította, hogy az állami intézkedések nyomán kialakult
jogszabályi környezet, az alapfokú és továbbképzési programok, a
pedagógiai tervezés erősítését támogató pályázatok, az erőszak
problémakörét feltáró kutatások, kiegészülve az Oktatáskutató és
Fejlesztő Intézet által kínált lehetőségekkel, segíthetik az iskolai
erőszakos cselekmények megelőzését.


A vizsgálat tapasztalatai szerint az oktatási-nevelési
intézmények az iskolai alapdokumentumok (pedagógiai programok,
tantervek, házirendek) megújításánál figyelemmel vannak a prevenciót
segítő feladatok meghatározására, amelyet a biztos kiemelten fontosnak
tart a jövőre nézve is. A közlemény szerint megfigyelhető a
pedagógus-társadalom pozitív, az erőszakmentesség mellett határozottan
kiálló attitűdje is.


Mindemellett a
vizsgálat feltárta, hogy a megyei szinten működtetett pedagógiai szakmai
szolgáltatásokhoz való hozzáférés, illetve maguk a kínált programok is
eltérő képet mutatnak országos szinten. A biztos kezdeményezte, hogy a
Tolna Megyei Önkormányzat, mivel a rendelkezésre álló információ szerint
nem működtet pedagógiai szolgáltatást, teremtse meg ennek feltételeit
és alakítsa ki a szükséges intézményrendszert.


A biztos fontosnak tartotta felhívni azonban a
figyelmet arra, hogy az oktatási és kulturális miniszter által
felállított „Az Iskola Biztonságáért” Bizottság ajánlásai az oktatási
intézmények szintjén azért nem valósulhatnak meg maradéktalanul, mert a
pedagógiai módszerek megújulásához szükséges lehetőségeket – megfelelő
források hiányában – a fenntartók, illetve a fenntartásukba tartozó
oktatási intézmények nem tudják kihasználni.


Ezzel szemben a bizottság februárban még azt
állapította meg: megteremtették a jogi és a pénzügyi feltételeket ahhoz,
hogy kistérségi szinten, fokozatosan kiépüljön az iskolai pszichológusi
hálózat. Az oktatási tárca honlapján közzétett tájékoztató szerint a
bizottság megállapította, hogy megszületett és megjelent a szükséges
jogszabály ahhoz, hogy az iskolákban és kollégiumokban megszervezzék a
fegyelmi eljárást megelőző és helyettesítő vitarendezési
eljárást.


Az ombudsman felhívta az
oktatási miniszter figyelmét, hogy a rendelkezésére álló finanszírozási
eszközökkel segítse elő az iskolapszichológusi rendszer hatékony
működtetése megteremtésének körülményeit, a pedagógusok továbbképzésének
minél szélesebb körben történő igénybevételét, és a pedagógusi
alapképzés olyan tartalmú kiegészítését, amely a jövőben a jelenleginél
jobban segítheti az iskolai erőszak megelőzését, és a konfliktusok
eredményes kezelését – áll a közleményben.


A vizsgálat átfogó jellegéből következően közel
nyolcvan intézményt, szervet – az oktatási és kulturális minisztert, a
fővárosi és megyei önkormányzatokat, a megyei jogú városokat, az
egyházakat, mint intézményfenntartókat, az Oktatási Hivatalt, az
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, a megyei pedagógiai intézeteket,
valamint a Magyar Felsőoktatási és Akkreditációs Bizottságot – keresett
meg a biztos. Tőlük az iskolai erőszak megelőzésével, kezelésével
kapcsolatos pedagógiai, szakmai szolgáltatásokról, a pedagógus alap- és a
továbbképzési lehetőségekről tájékozódott. Az európai gyermekjogi
ombudsmanoktól pedig az iskolai erőszak jelenségével kapcsolatos
panaszokról, megelőző programokról és azok gyakorlati működéséről kért
tájékoztatást – olvasható a közleményben.

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017