Pénz helyett munkatapasztalatot szeretnének a diákok
2007. május 24. csütörtök, 0:00
A diákok
szerint mindennél fontosabb, hogy olyan részmunkaidős és szünidős
munkákat vállaljanak, amelyekkel megfelelő tapasztalatra tehetnek szert –
áll a doctorjob.com frissen megjelent felmérésében.
(Forrás:
Menedzsment Fórum)
Lehull az álarc a
stresszinterjún Állják a sarat a hazai beugrók a külföldiekkel szemben
Tízből négyen stresszelünk a munka miatt Május végéig lehet jelentkezni a
Legjobb munkahely felmérésre További cikkek
A kutatás rávilágít arra, hogy a diákok szeretnek olyan
részmunkaidős és szünidős munkákat végezni, amiért cserébe nem csak
pénzt, hanem tapasztalatot is kapnak – írja a groupgti.comra hivatkozva
az Online Recruitment. Nem a fizetés nagysága (vagy a jó munkahelyi
közérzet) a fő vonzerő azon diákok számára, akik munkatapasztalatot
keresnek, bár a tanulók méltányolják, ha a munkájukat jutalmazzák és
elismerik. Ehelyett inkább munkatapasztalatot akarnak szerezni, hogy
fejlesszék képességeiket és „színesítsék” önéletrajzukat. Az a vágy
motiválja őket, hogy sikeres pályázóvá váljanak később, amikor
képzettségüknek megfelelő munkát vállalnak. A munkatapasztalat
ugyanolyan fontos, mint egy jó diploma – véli az 1271 megkérdetett diák
és friss diplomás többsége.
A
legjobb munkahelyi tapasztalatokról szóló beszámolókból kiderül, hogy mi
az, ami igazán értékessé teszi a munkatapasztalatot. A kutatás rámutat
arra, hogy olyan munkákra van szüksége a diákoknak, ami kihívást jelent
számukra, illetve megmutatkozhat a tehetségük és a rátermettségük. A
tanulók azokat a munkaadókat értékelik, akik jó képzést és támogatást
nyújtanak, és elismerésben részesítik őket a jó munkavégzésért. A haszon
pedig kölcsönös, mivel a diákok a tapasztalatszerzés során
hozzájárulhatnak a cég fejlődéséhez.
A kutatás fő megállapításai a
következők:
A diákok a munkatapasztalatot nélkülözhetetlennek
tartják. Gyakran ezt kevés pénzért vagy ingyen akarják megszerezni, mert
úgy gondolják, hogy maga a tapasztalat a
jutalmuk.
A tanulók gyakran feláldozzák a fizetésüket vagy a
kényelmüket, hogy megfelelő és elégséges munkatapasztalatot
szerezzenek.
A legtöbb diák saját maga deríti ki a lehetőségeket,
hogy hol tud szerezni munkatapasztalatot. Emiatt a pozitív vagy negatív
visszajelzés könnyen terjed a tanulók között arról, hogy vajon melyik
munkaadó nyújt megfelelő minőséget a munkatapasztalatok
terén.
A diákok nagy része úgy érezte, hogy a munkatapasztalat
(még akkor is, ha az amúgy nem volt kielégítő) lehetőséget ad, hogy
szakértelemhez jussanak, és ez egy fontos eszköz, ami segít nekik abban,
hogy a képzettségüknek megfelelő munkát találjanak
később.
Mikor a tanulók érdekes munkát és felelősséget kapnak,
az sikerélményt nyújt számukra, legyen szó a folyamatok fejlesztéséről
vagy egy projektben való részvételről. Ez sokkal emlékezetesebb és
fontosabb nekik, mint hogy mennyit
fizetnek.
Chris Phillips, a GTI angol és ír részlegének kiadói
igazgatója az eredmények kapcsán úgy vélte: „azt a céget tekintik a
fiatalok a nyári gyakorlat igazi győztesének, amely jó
munkatapasztalatok nyújt számukra.”
Ez ugyanis, véli a szakember, haszon a diáknak, aki
értékes szaktudásra tesz szert és javítja az önéletrajzát, eladhatóbbá
téve őt a munkaerőpiacon. Jól járnak a munkaadók is a gyakorlati
tapasztalatok átadásával, hiszen így a legjobb végzősök megszerzése
könyebbé válik számukra. Mint Philips elmondta, a szakértők számára
azért volt érdekes és tanulságos a felmérés, mert kiderült: annak
ellenére, hogy az emberek mit gondolnak, nem a pénz dominál a diákok
döntései során.