Országos történelmi-hadtörténeti-diplomáciatörténeti vetélkedő
2004. november 15. hétfő, 0:00
Napóleon
és a Bécsi Kongresszus címmel országos középiskolai
történelmi-hadtörténeti-diplomáciatörténeti vetélkedőt hirdet a
Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Hadtörténetírás Alapítvány és a
Kodolányi János Főiskola.
(Forrás: Educatio Press)
A vetélkedőre minden magyarországi és határon túli
középiskola egy csapattal nevezhet. A csapatok létszáma 3 fő. A
vetélkedő két fordulós. Az első forduló írásbeli feladatai és a
felkészülést segítő szakirodalomjegyzék november 15-től tölthető le a
Kodolányi János Főiskola honlapjáról (www.kodolanyi.hu) A
vetélkedőre az írásbeli feladatok megküldésével és a jelentkezési lapok
egyidejű visszaküldésével lehet jelentkezni december 15-ig, az alábbi
címen: vetelkedo@uranos.kodolanyi.hu.
Az írásbeli feladatokat legeredményesebben teljesítő
hat csapat kerül a szóbeli döntőbe, melyet Székesfehérváron a Kodolányi
János Főiskola rendez 2005. február 5-én. A döntőbe jutásról a
csapatokat 2005. január 20-ig e-mailen keresztül értesítik. A döntőbe
jutott csapatok értékes könyvjutalomban részesülnek, és a későbbi
helyezésüktől függetlenül felkészítő tanáraikkal együtt egy három napos
kiránduláson vehetnek részt, melynek során megtekintik a napóleoni
háborúk legfontosabb csehországi és ausztriai ütközeteinek, valamint a
Bécsi Kongresszusnak a helyszíneit. Az I-II-III. helyezést elért
csapatok felkészítő tanárai 100-100 ezer forint pénzjutalomban
részesülnek.
Komoly hiányt pótol az
országos vetélkedő
A középiskolai
tanulmányi versenyek rendszere évtizedekre nyúlik vissza Magyarországon.
Az olyan jellegű vetélkedő típusú megmérettetések azonban, amelyek
egy-egy aktuális témát dolgoznak fel, viszonylag szűkre szabottak.
Tavaly az I. világháború kirobbanásának 90. évfordulójára emlékezve Az
Osztrák-Magyar Monarchia az I. világháborúban címmel hirdettek országos
középiskolai történelmi-hadtörténeti-diplomáciatörténeti vetélkedőt a
szervezők. A megmérettetés visszhangja nagy volt, hiszen 137 csapat
jelentkezett. Ebből is látszik, hogy az ötlet komoly hiányt
pótol.
A szervezők elhatározták,
hogy hagyományt teremtenek a vetélkedőből. Az első vetélkedő alkalmával a
rendezők alapvetően arra törekedtek, hogy a gyerekek történeti
ismeretei gyarapodjanak, megismerjék saját hazájuk, lakóhelyük, sőt
családjuk történetét. Rádöbbenjenek arra, hogy a 90 éve történtek
mennyire benne maradtak a mai emlékezetben, milyen könnyen érthetők és
értelmezhetők az abból a korból származó források, levelek. Alapvető cél
volt, hogy a gyerekeket a történelem személyessége, közvetlensége
érintse meg, amit leginkább a lakóhelyükön gyűjtött világháborús emlékek
gyűjtése, illetve a szituációs játékok során tapasztalhattak
meg.
A több szervező, több helyszín –
Budapesten a Hadtörténeti Múzeum 19. század közepi történelmi épülete,
Székesfehérváron egy fiatal, dinamikusan fejlődő főiskola – szerencsés
változatosságot és ritmust kölcsönzött a játéknak, hiszen éppen a
verseny játékosságát és könnyedségét nem akarták elveszíteni.
Hasonlóképpen sikeresnek tekinthető a kutatóintézet, tudományos
alapítvány, a kutatási eredmények és a középiskolai tanulók világának
találkozása, egyik a másikba bepillanthatott, kölcsönösen tanulhattak is
egymástól. Alapvető törekvés volt, hogy a játéknak csak
nyertesei legyenek. A vetélkedő sikeréhez bizonyára nagyban hozzájárult a
vonzó főnyeremény, egy utazás a magyar emlékekben bővelkedő Krakkóba és
a galíciai erődvárosba.