A
Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) és a filmtortenet.hu
együttműködésével januárban indult az első magyar online filmklub a
középiskolai médiaoktatásban részt vevő diákok számára.
Most értettem meg, mi mindenre jó az újfajta –
okos – iskolatábla. Nemcsak a tanár otthon előkészített vázlatát lehet
egy piros tollszerű alkalmatossággal kiegészíteni, hanem dokumentumokat,
rádióműsorokat, filmeket vagy tévéadásokat is be lehet játszani, és –
ahogy a számítógépen – meg lehet állítani, vissza lehet pörgetni, ki
lehet kockázni…
A budapesti
Radnóti Miklós Gimnáziumban Horváth Beáta tanárnőt figyelem, ahogy a
mozgókép- és médiaismeret fakultáción varázsol a táblánál. Aztán arról
faggatom, hogyan csinálja, hogy alig magyaráz, inkább csak irányítja a
gondolkodást, és aszerint halad tovább, ahogyan a hozzászólásokból
adódik.
– Nagyon sokat változott a
tanári stratégia az utóbbi időben – mondja. – Általában is sokkal
oldottabbak az órák, ez a tantárgy pedig lényegéből adódóan szinte
megköveteli a folyamatos visszajelzést. Hiszen a tárgy maga a
kommunikáció, a mindannyiunkat állandó nyomás alatt tartó
médiakörnyezet.
Az órán a Nemzeti
Audiovizuális Archívum (NAVA) honlapjáról a Magyar Televízió Kultúrház
című műsorának egy tavaly novemberi adását vetíti. A gyerekek vitájából
kiderül, milyen sokat tudnak, és mindenről van
véleményük.
– Nagyon élesen elválik a
magántévézés és a műsorok közös nézése – mondja később a tanárnő. –
Szigorúan normatívvá válik a gondolkodásuk, ironikusan szemlélnek
mindent, nem tetszik nekik semmi. Az sem, amiért otthon lelkesednének.
Pedig nagyon fontos, hogy a lehető legnyitottabbak legyenek, és a lehető
legtöbb szempont szerint vizsgálják meg, amit
látnak.
A tanárnő elmeséli:
megnéznek és együtt elemeznek olyan filmeket, mint a Ponyvaregény, a
Mátrix vagy A kör. – Máskor meg lelassítom őket Jancsó Miklós
Szegénylegények vagy Makk Károly Szerelem című művével. Furcsa, ezeket
nehezen nézik végig, de utána nagyon szeretik elemezgetni őket – fűzi
hozzá.
Ebből a tantárgyból most már
érettségizni is lehet. Mondhatni, aki fél a fizikától, inkább ezt
választja.
– Nem csak ez lehet a
szempont – mondja Horváth Beáta. – Jövőre érettségiznek, ilyenkorra már
kialakítják a stratégiájukat. Több lábon akarnak állni. A médiaismeret
jól jöhet a kommunikáció szakhoz, de az úgynevezett szabad bölcsészethez
is. És van, aki filmrendező szeretne lenni. De annak is hasznos, aki
saját céget alapít majd: megrendelőként egészen másként fog tárgyalni a
vállalata reklámfilmjét gyártó vállalkozóval.
A Nemzeti Audiovizuális Archívum (NAVA) és a
filmtortenet.hu együttműködésével januárban indult az első magyar online
filmklub a középiskolai médiaoktatásban részt vevő diákok számára. A
filmpremierek utáni kéthetes időszakban szakmai fórummoderálás segíti a
téma feldolgozását, s egy a filmhez kapcsolódó kvízjátékkal zárul az
adott filmklub anyaga. A filmeket az úgynevezett NAVA-pontokon lehet
elérni (amelyek garantálják, hogy csak oktatási céllal – azaz a szerzői
jogok megsértése nélkül – tekintik meg őket). Eddig a Megáll az idő, a
Keserű igazság és az Éjfélkor volt műsoron. A további program:
Szegénylegények (március 28.), Szerelem (április 11.), Húsz óra (április
25.), A tizedes meg a többiek (május 9.), Angi Vera (május 23.), Veri
az ördög a feleségét (június 6.).