• Címlap
  • English
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Olvasnak-e a gyerekek a Neten?
2007. április 10. kedd, 0:00

Talán
éppen az Internet hozza meg újra a gyerekek kedvét az olvasáshoz – véli
Nógrádi Gábor, számos népszerű ifjúsági regény és több filmforgatókönyv
szerzője.
(Forrás: Kultura.hu)

Az
író a folytasd.hu oldalon folytatásos regényt kezdett Marci öröksége
címmel. Az epizódok elolvasása után az ifjú olvasók szavazhatnak a
következő rész tartalmáról, a helyesen tippelők pedig ajándékot
nyerhetnek.


“A magyar lakosság fele
funkcionális analfabétának tekinthető, hazánkban hat-nyolc százalékra
becsülik a valóban diszlexiás, és csaknem 40 százalékra a hasonló
tüneteket produkáló, tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számát” –
olvasható a Magyar Hírlap egy korábbi cikkében. A lap felmérési
adatokkal támasztja alá a lehangoló állításokat: “A KSH adatai szerint
2000-ben naponta nyolc percet töltöttek különböző lapok olvasásával a
15-19 évesek, ez az érték 1987-ben még a duplája volt. Hasonló a helyzet
a könyvolvasással: tizenhét évvel ezelőtt naponta 21, 2000-ben csupán
11 percet fordítottak a fiatalok könyvekre.”


Hogy mi a megoldás, hogyan lehet a gyerekeket mégis
olvasásra buzdítani, arról megoszlanak a vélemények. Az idézett cikkben
Boldizsár Ildikó mesekutató, meseíró így nyilatkozik: “Tizenöt éve
sopánkodunk, ahelyett, hogy idomulnánk az új kihívásokhoz.
Szükségszerűnek látom, hogy a televízió és a számítógép megjelenésével
sajnos háttérbe szorultak a könyvek, de szeretném megcáfolni azt a
közkeletű tévedést, hogy a mai gyerekek nem olvasnak. Igaz, nem annyit
olvasnak, mint húsz évvel ezelőtt, de ha olyan könyvet adunk a kezükbe,
amely róluk szól, élvezettel olvassák el. Jó példa volt erre a Harry
Potter. (…) A baj az, hogy nem tanítjuk meg a gyerekeket rendesen
olvasni, pedig manapság lehetetlen e nélkül eligazodni az
információáradatban.”


Böszörményi
Gyula meseíró, többek között a Gergő-regények szerzője az első Nagy
Népmese Rajzpályázat megnyitóján így fogalmazott beszédében: “Az Olvasó
Gyerekről hosszú évek óta az a hivatalos, a MTA és a KSH által is
megerősített álláspont, hogy igen ritka. Ritkább, mint az indiai fehér
tigris, pedig abból (belőle) már tényleg alig van (a tigrisek kihalni
tudnak a legjobban? – pardon). Az Olvasó Gyerek azonban nem tudja
magáról, hogy ő majdnem nincs, vagy legalábbis elvétve található. Az
Olvasó Gyereknek egyébként sincs ideje hisztériázó statisztikákat
böngészni, mert ő olvas; mesét, a szentem, mivel ilyen neki a
természete.” Majd hozzáteszi: a gyerekből akkor lesz Olvasó Gyerek, ha
jó táptalajon nő fel.
 
A jó táptalaj pedig
sok összetevőből áll. Szükség van a szülői indíttatásra, az iskolai
segítségre, sőt egyes vizsgálatok szerint az sem mindegy, milyen
személyiség az iskolai könyvtáros.


Nógrádi Gábor, a Gyermekrablás a Palánk utcában, a
Petepite és más ifjúsági regények, valamint a Sose halunk meg, a Csocsó,
a Hyppolit és több egyéb film forgatókönyvének írója úgy döntött, maga
próbálja elcsábítani a nem olvasó gyerekeket. A www.folytasd.hu oldalon
kedden- és csütörtökönként teszi közzé a Marci öröksége című folytatásos
regény egy-egy új részletét, az olvasóközönség pedig szavazhat,
szerinte merre folyik tovább a megkezdett történet.


A kezdeményezés szellemes, de azért felvet néhány
kérdést. Például hogy miért éppen az Internet? Hiszen a tapasztalat azt
mutatja, ezt a médiumot a felhasználók képek nézegetésére, hang- és
videóanyagok letöltésére, játékra, napi információk megszerzésére vagy
éppen olcsó kommunikációra használják – szóval sok mindenre, csak nem
szépirodalom olvasására. “Ez nem feltétlenül van így” – véli Nógrádi
Gábor. – “Én magam is sokat olvasok az Interneten, sokszor teljes
könyvnyi anyagokat. Új korszakba érkeztünk, változnak a szokások, és az
emberek kezdik megszeretni a digitális olvasmányokat.


Természetesen az olvasmányélmény akkor igazi, ha az
olvasnivalót a szó fizikai értelmében hordozni is tudjuk. A laptopokkal
ez már lehetséges, de hamarosan nálunk is elterjednek az e-bookok,
amelyek e-papírja már azt az élményt nyújtja, amelyet a hagyományos
nyomtatás. Egyébként pedig ebben a játékban is havonta 3-400 érdeklődő
versenyez, tehát igenis lehet népszerű egy ilyen
kezdeményezés.”


A Marci álma az
olvasói szokások változása ellenére az idei könyvhétre nyomtatva is
megjelenik. “Természetes” – mondja Nógrádi Gábor. – “Piaci viszonyok
között élünk, és egy ilyen netes akció komoly befektetés, ami csak a
nyomtatott változat kiadásával térülhet
meg.”
 
A játékban résztvevők között a 100
ezer forint értékű ajándékot június 1-én sorsolják ki.

0 shares
Már egy mozijegy ára is segítség! Ha teheted, támogasd a Történelemtanárok Egyletének munkáját!
Számlaszám: 11705008 – 20133762
Rendszeres utalás
Eseti támogatás
Köszönjük!

Vissza

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciája

Sorsfordító változások... - amelyek után új irányt vett a történelem

Eddigi konferenciáink

A Történelemtanárok (31.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Szebenyi Péter-díj

A Szebenyi Péter-díj 2021. évi díjazottja: Hidas Gábor

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Támogatók

Adomány

Címkék

alapvizsga civil Civil Közoktatási Platform családtörténet emberi jogok emléknap felhívás kerettanterv Különóra módszertani cikk NAT nyílt levél tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017