Oktatási rendszer – nem csak restaurálni, hanem megújítani is kell
2006. május 19. péntek, 0:00
Az
oktatásnak arra van szüksége, hogy ne pusztán „restaurálni”, hanem
megújítani lehessen a kor megváltozott igényeinek és követelményeinek
megfelelően – mondta az oktatási miniszter csütörtökön
Budapesten.
(Forrás: Híradó)
Magyar Bálint az Információs technológia az általános
iskolákban című konferencia megnyitóján arról beszélt, hogy nem elég az
iskolákat időről-időre felújítani, hanem új és új ismeretek oktatására
is képesnek kell tenni azokat. Ehhez megfelelő szellemi és fizikai
infrastruktúrára, azaz a tanárok továbbképzésére, valamint technológiai
eszközökre és e-tananyagokra van szükség az iskolák felújításán túl –
tette hozzá.
Mint mondta, a
következő Nemzeti Fejlesztési Tervben erőteljesebb, hangsúlyosabb
szerepet kell kapnia az iskolai intézmények megújításának, felújításának
és ehhez a felsőoktatásban elkerülhetetlen, hogy bevonják a magántőkét
is. Egy olyan programon gondolkoznak, amely 2007 és 2013 között az
oktatási intézmények 40-50 százalékának a felújítását eredményezi, de
ennek párhuzamosan kell folynia azzal a minőségi megújulással is, amely
általánossá teszi az infotechnológiát az oktatásban.
Az oktatási miniszter hangsúlyozta a digitális
tananyagok fejlesztésének fontosságát, valamint a tanárok
továbbképzését, hogy lépést tudjanak tartani a digitális technológia
használatával. Kiemelte: 2010-ig lehetővé kell tenni, hogy az iskolák
jelenlegi átlagos 1 megabites sebességű internet elérése a tízszeresére
növekedhessen. Az Európai Szociális Alap (ESZA) Nemzeti Programirányító
Iroda Kht. által rendezett konferencián beszámoltak a mintegy 7 milliárd
forintos PHARE-támogatási program eredményeiről. A programot a
szaktárca és a PHARE 42-58 százalékban finanszírozta. Tátrai Ferenc, a
kht. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az oktatási tárca felmérése
szerint a 3.500 általános iskola 13 százaléka 1900 előtt épült, 40
százaléka 50 évnél idősebb épület, 40 százalékuk azonnali felújításra
szorul, 10 százalékát pedig le kell bontani.
Mint mondta, az általános iskolák rekonstrukciójára és
komplex infrastrukturális fejlesztésére van szükség, erre szolgált
programjuk is, amelyre a 2003 októberi határidőig több mint ezer
pályázat érkezett. A program eredményeként 40 ezer négyzetméternyi
tantermet és összesen 126 épületet újítottak fel, 3.200 számítógépet és
technikai eszközt vásároltak, valamint 41 iskola 1.840 pedagógus kap
e-tanítási továbbképzést.