Ghitta Carell, Hubertus von Hohenlohe és Mizerák István fotókiállításai, valamint a magyar-lengyel közös múlt és az egyesült Európa születését felidéző tárlatok kapnak helyet a Magyar Nemzeti Múzeum nyári kiállítási programjában. (Forrás: Múlt-kor)
„Az, hogy a Nemzeti Múzeumban a fotográfia képében a modern művészet is megjelenik, a múlttal való foglalkozásnak is fontos eleme” – utalt a tervezett fotókiállításokra az intézmény várható programjait ismertető csütörtöki sajtótájékoztatón Budapesten Csorba László főigazgató. Mint hozzátette, a fotó nem pusztán tanúja, de cselekvő részese is volt az elmúlt másfél évszázadnak, ezért a Nemzeti Múzeum sem maradhat le a műfaj bemutatásával.
Szombattól látogatható a magyar születésű, de élete nagyobb részét Olaszországban leélő fotográfus, Ghitta Carell (eredetileg Klein Gitta) munkásságát áttekintő tárlat. Mint Zsazsi Chaillet kurátor emlékeztetett, az első portréiról ismert művész az 1920-as években, Itáliában kezdte karrierjét, ahol hamarosan a Savoyai-ház, illetve a politikai és művészeti elit egyik legkeresettebb fotográfusa lett. Az életmű-kiállítás különleges hangulatú portréin az olasz és a brit királyi család, Benito Mussolini, Galeazzo Ciano éppúgy felbukkannak, mint magyar „kisemberek”, például egy ismeretlen, Attila nevű ökölvívó.
Hubertus von Hohenlohe két nagy munkájának ötvözetét hozta el Budapestre Pop City Trash címmel – számolt be Zsazsi Chaillet. A kurátor megjegyezte: a mexikói születésű, de osztrák hercegi családból származó alkotó egyaránt ismert fotóművészként, divatfotósként, popénekesként, valamint öt olimpián is részt vevő síelőként.
Mint Hubertus von Hohenlohe felidézte, Urban Jungle című sorozatában utcai életképeket örökített meg, hol látványosan, hol kevésbé feltűnő módon belekomponálva saját tükörképét minden felvételbe. Az Elegantly Wasted címet viselő anyag a hulladék esztétikáját vizsgálja, rámutatva, hogy a kapitalizmus mindent felhasználó, majd eldobó fogyasztóiként mindannyian „részei” vagyunk a szemétnek.
Magyarország az év második felében Lengyelországnak adja át a soros uniós elnökséget, erre az alkalomra felfűzve nyílik majd a Nemzeti Múzeum Több mint szolidaritás címmel megrendezett tárlata. Szende László kurátor elmondása szerint a június 1-től megtekinthető kiállítás a két baráti nemzet kapcsolatait idézi fel a középkori kezdetektől a szabadságharcokon, forradalmakon át a Szolidaritás időszakáig. A tárlathoz számos kulturális program, valamint történelmi előadások is kapcsolódnak majd.
Tágabb kitekintést nyújt földrészünkre a Képek Európája – Európa képei című kiállítás, mely az egyik legrangosabb olasz fotógyűjtemény, a firenzei Alinari Múzeum kollekciójából nyújt válogatást. Mint Cs. Lengyel Beatrix kurátor kiemelte, az egységes Európa történeti, politikai és kulturális gyökereit kutató kiállítás június 2-án, az Olasz Köztársaság nemzeti ünnepén nyílik. A 2008 óta az EU soros elnökségét betöltő országokban látható, több mint 200 darabos anyagban a 27 uniós tagállam négy-négy saját fotóval mutatja be magát.
A Ghitta Carell-tárlat július 2-án egy eltérő jellegű válogatásnak adja át a helyét: a Nemzeti Múzeum Mizerák István, az MTI egykori fotóriporterének munkásságát idézi fel. Zsazsi Chaillet kurátor beszámolója szerint az elsősorban díjnyertes és művészi felvételekből összeállított anyag az alkotó kvalitásai mellett a magyar fotográfia gazdag hagyományainak folyamatosságát is bizonyítani kívánja.
Csorba László a Nemzeti Múzeum további tervezett kiállításairól is szót ejtett. Mint közölte, ebben az esztendőben is megrendezik a végzős restaurátornövendékek diplomamunkáiból összeállított, Megmentett műkincsek című tárlatot, ősszel pedig a rejtélyes körülmények között elhunyt, 19. századi politikus, Teleki László emlékét, illetve a világhírű magyar fotográfus, André Kertész munkásságát idézik majd meg egy-egy nagykiállítással.