Amíg
tart a pápaválasztó konklávé, a hívők és az érdeklődők kénytelenek
találgatásokkal lefoglalni magukat és így kerül előtérbe számos kérdés,
mint például milyen lesz, lehet az egyház a digitális XXI. században és
hogy jut el majd Isten szava a hívőkhöz?
(Forrás: SG)
A hívők kezdik felfedezni maguknak a digitális
világot. Az egyház – különösképpen II. János Pál halála miatt – kezd
újra reflektorfénybe kerülni. Az Egyesült Államokban nagy hagyományai
vannak a fejlett technológiák felhasználásának a hittérítésben, illetve a
hit gyakorlásában. Így például évtizedek óta vannak televíziós
istentiszteletek, minden valamit magára is adó gyülekezetnek van
internetes honlapja és a hordozható médialejátszó készülékek, mint
amilyen például az Apple iPod elterjedésével új divat hódít: népszerűek
lettek a digitálisan, mp3-ban rögzített, majd újra lejátszott
misék.
A legtöbb amerikai gyülekezet már évek óta használja a
világhálót, hogy így hozhassanak létre egy olyan teret, ahol
kinyilváníthatják a véleményüket a politikai, a társadalmi vagy a
gazdasági kérdésekben. Az új divatnak már neve is van: godcasting, amely
az iPod-ból származó podcasting szóból ered.
Az első digitálisan rögzített mise az Indiana
szövetségi állabeli Greenwoodban lévő Mount Pleasant egyházközösség
tagjához, Joyce Longhoz fűződik. Ő volt az első személy ugyanis, aki
mp3-bba lementett egy misét, hogy később lejátszhassa azt az
ismerőseinek, hiszen ki mondja, hogy Isten szava csak a templomban
hallgatható? Később a közösség honlapján külön letöltési részt is
felállítottak, ahonnan zsoltárokat, miséket lehet
letölteni.
Nick Ciske, a
minneapolisi Vineyard egyházközösség kommunikációs szakembere elmondta:
soha nem hitték volna, hogy a digitális misék és a hitélet ezen formája
ilyen népszerűek lesznek. Joyce Long tájékoztatása szerint a legtöbb
letöltésre hétfőn kerül sor, ami azzal indokolható, hogy sok hívő a
hétvégét a családjával tölti, így nem megy el a templomba, de
semmiképpen sem akar lemaradni az aktuális miséről sem. A módszer
annyira bevált, hogy napjainkban már a buddhista vagy a zsidó
hitközösségek anyagai is ugyanúgy elérhetők digitális formában, mint a
keresztény egyházak miséi.
A vallás
egy olyan területté nőtte ki magát, amely kitűnően kihasználja az
internet nyújtotta lehetőségeket. Egy felmérés szerint 2004-ben 82
millió amerikai (az internetezők kétharmada) szörfölt azért a
világhálón, hogy valamilyen vallási témában tájékozódjon. De nem csak az
Egyesült Államokban hódít az új divat, hanem Európában is.
Németországban például nagy népszerűségnek örvend a Sermon Online nevű
vallási portál, míg a nürnbergi Vaterhaus hitközség az 50 perces
digitális formátumban rögíztett misék mellett még technikai segítséget
is nyújt a számítástechnikához kevéssé értő hívőknek.