Magasra
csapnak a hullámok Ausztriában akörül, hogy létesítsenek-e mobilmentes
zónákat a tömegközlekedési eszközökön. (Forrás: [origo])
Egyesek szerint alkotmányellenes az a javaslat,
mely mögött az a megfontolás áll, hogy a maroktelefonok és az
mp3-lejátszók betiltásával biztosítani lehessen a többi utas nyugalmát,
vagy legalábbis csökkenteni az amúgy is magas zajszintet a
tömegközlekedési eszközökön. Két városban tervezik „nyugalmi zónák”
bevezetését, igaz, csak felhígított formában: Linzben és
Grazban.
Jelenleg kísérleti
jelleggel a salzburgi helyiérdekű vasútjáratokon van érvényben részleges
tilalom, felemás eredménnyel. A szerelvények utolsó kocsijának ablakán
8×22 centiméteres, keresztben áthúzott mobilkészüléket ábrázoló
fotóplakátok hirdetik a nyugalmi zónát, amelynek lényege, hogy mobilt és
lejátszókat lehet ugyan használni, de csak csökkentett hangerővel. A
két hónapja zajló kísérletet a nagyközönség zöme eddig kedvezően
fogadta, mások viszont fel sem figyeltek rá. A gyorsvasútjáratokon
(S-Bahn) szolgálatot teljesítő alkalmazottak legnagyobb kifogása pedig
az, hogy a tilalom betartása nehezen ellenőrizhető, és nincs kellő
kényszerítő eszköz a kezükben. Különösen a reggeli órákban, az iskolába
igyekvő fiatalok hánynak fittyet a rendelkezésre. Megesett, hogy csak
azért is felerősítették iPodjukat, amikor rájuk szóltak a kiszűrődő
hangos zene miatt. Viszont előfordult az is, hogy valaki túl szigorúan
akarta értelmezni a „csendrendeletet”.
Az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) igyekszik kedvében
járni az utasoknak, és eleget tenni a legkülönfélébb igényeknek. Ebben a
szellemben nemcsak nyugalmi zónák bevezetését véli remek ötletnek,
hanem a mobil- és internetes összeköttetés javításával külön
szolgáltatást kíván bevezetni azoknak, akik a maguk részéről nem tudnak
meglenni korszerű kommunikációs eszközök nélkül. A salzburgi
autóbuszokon egyelőre semmiféle korlátozás nincs, a városi közlekedési
vállalat vezetője úgy gondolja, addig nem is lenne értelme, amíg a
tilalom nem országos szintű.
A grazi
polgármester másként látja. Április 16-án, szerdán, a lárma elleni
világnapon ő maga fogja kiragasztani az első, áthúzott mobilt ábrázoló
plakátokat az autóbuszok és villamosok ablakaira. A tilalom azonban nem
teljes, hanem felvizezett formában kerül bevezetésre: lehet használni a
készülékeket, csak éppen nem beszélgetésre. A Mobilkommunikációs Fórum
(FMK) elveti a tilalom bármilyen változatát. Vezetője szerint teljesen
hamis a kiindulópont. Készséggel elismeri, hogy a hangos beszélgetés
zavarhat másokat, de ezért még nem a mobilkészüléket kell megtenni
bűnbaknak. Egyébként is, a tájékozódás és az egymással való érintkezés
alapjog. Inkább olyan felvilágosító kampányt tartana célravezetőnek,
amely a józan belátásra apellál.
A
politikai pártok között sincs egyetértés. A kormánykoalíció részét
képező szociáldemokraták (SPÖ) elutasítják a tilalmat. Josef Kalina
SPÖ-ügyvezető anakronisztikusnak nevezte a grazi polgármester tervét.
Megítélése szerint ráadásul a mobilhasználat tilalma alkotmányos jogokba
ütközik. Úgy gondolja, hogy az emberek civilizált viselkedésén, egymás
iránti megértésén és a kölcsönös odafigyelésen van a lényeg: oly módon
kell igénybe venni a kommunikációs eszközöket, hogy azzal ne zavarjuk a
környezetünket. A Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) ugyancsak a tilalom
ellen ágál. A Zöldek ezzel szemben már jelezték, hogy törvénytervezet
óhajtanak benyújtani a parlamentben mobilmentes zónák létrehozására az
ÖBB-szerelvényeken.
A bécsi
közlekedési vállalatnál, a Wiener Liniennél nemigen törik a fejüket
ilyesmiken. Szóvivőjük elmondta, hogy a metróvonalakon tetemes
költséggel építették ki a zavartalan mobilhasználatot szavatoló
hálózatot, következésképpen a legcsekélyebb okot sem látják arra, hogy
most mindent a feje tetejére állítsanak.