Legyen
érdekes és örömteli a munka – mindenki kaphasson sok
dicséretet
(Forrás: Híradó)
Azt mondják, ha belépünk egy iskola
kapuján, rögtön érezni lehet annak meghatározó légkörét. Emlékszünk még,
néhány évvel ezelőtt, amikor bevezették a nyolc- meg hatosztályos
gimnáziumokat, szegény gyerekek öt-hat intézménybe is elmentek
felvételizni, mert sem a szülők sem a tanárok nem tudták bizonyosan
megmondani, hogy hol tanuljon tovább a gyerek. Sokszor az döntött, hogy
melyik iskolában milyen körülmények között zajlott a felvételi.
Az már más kérdés, hogy később
beváltotta-e a hozzá fűzött reményeket az iskola, vagy sem. Ám abban
senki nem kételkedhet, hogy az iskola légköre fontos meghatározója
annak, hogy egy iskola milyen kategóriába sorolódik.
Hogy mennyire nem új keletű az iskolai klíma
tesztelése, arra bizonyíték az 1886.október 9-én megjelent Néptanítók
lapja. Ebben egy írás arról szól, hogy milyen az akkori iskolák szelleme
és ennek függvényében mérsékelt, forró és zord éghajlatú iskolákról ír a
szerző. A tanítót a verőfényt osztó Nappal azonosítja és kulcsfigurának
tartja.
A mai klímavizsgálatok,
amelyeket a Magyar Gallup Intézetben végeznekelsősorban azért készülnek,
hogy a meglévő – mindannyian tudjuk, nem idilli helyzeten -változtatni
lehessen. A javítás előfeltéte pedig nem más, mint az adott helyzet
alapos ismerete. Végcélja pedig, hogy „üzenjen” a tantestületnek, a
szülőknek és a diákoknak, hogy hol és mit kellene változtatni ahhoz,
hogy igazán jó lehessen az az iskola, ahová tanulni, dolgozni járnak,
illetve ahova a szülők gyerekeiket beadták nem csak megőrzésre.
A kutatási eredményekből kiderül,
hogy több olyan terület is van, ami a gyerekeknek nagyonis fontos volna,
de nem nagyon teljesülnek a mai magyar iskolákban. Itt van mindjárt a
„miben vagyok jó?” kérdése. Sokszor előfordul, hogy ki sem derül a
gyerek számára a válasz, mert tanára inkább azzal foglalkozik, hogy mi a
rossz, gondolván, hogy ott kell a gyereknek a segítség, azon kell
javítani. Pedig a megerősítésekre mindennél jobban vágynak a gyerekek,
hiszen gondoljunk bele: felnőtt fejjel sem túl örvendetes, ha a főnök
folyton csak szid.
További lényeges
kérdés, hogy eleget foglalkoznak-e a gyerekkel a tanárok? A lurkók
válasza gyakran nem. Sokszor igazságtalannak tartják az osztályzatokat.
Gyakran úgy érzik, hogy nem elég érdekesek az órák. Nagyon nagy
százalékban érzik úgy, hogy nem kapnak elég dicséretet. A tanulói
elégedettség az évek múlásával csökken egyre kevésbé szeretnek az
iskolában lenni a diákok.