• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Mit ér a zsidó, ha magyar?
2009. február 18. szerda, 0:00

Vita a
magyar zsidóság asszimilációtörténetéről: Holokauszt Emlékközpont; 2009.
február 19. 18 óra.

A beszélgetés
résztvevői:




  • Heller Ágnes
    filozófus


  • Gyáni Gábor
    társadalomtörténész


  • Schein Gábor
    irodalomtörténész

Moderátor: Vári György irodalomtörténész, a Holokauszt
Emlékközpont  munkatársa


A
magyar eszmetörténet legfontosabb figurái rendre visszatérnek ahhoz a
történelmi korszakhoz, mint csomóponthoz, fordulóponthoz, aminek
szimbolikus dátuma 1967, a kiegyezés és az ezt követő jogi emancipáció
fémjelez. A kiegyezés és az azt követő félszázad
értékelésében  megkerülhetetlenül kapcsolódik össze a
kapitalizálódás, a polgárosodás, az urbanizáció, az irodalmi
modernizáció (gondoljunk a tavalyi Nyugat-év vitáira), az új
nemzettudati javaslatok, narratívák megjelenése és a zsidóság
asszimilációja. Szekfü Gyula a kiegyezés, mint közjogi keretrendszer
híve, ugyanakkor az emancipációt korainak tartja, a zsidó térfoglalást (
a gazdasági életben, az iparban és a kereskedelemben, a sajtóban és a
magaskultúrában) az egyik olyan részfolyamatnak látja, ami a vörös
uralomhoz és Trianonhoz vezetett. Németh László éppen úgy, mint barátja,
Pap Károly, úgy gondolja, hogy a kiegyezés és a magyar „úri osztály” és
a zsidóság felső rétegeinek szövetségeként értett asszimilációs
folyamat tévút volt, mindketten disszimilatív elgondolásokat fogalmaznak
meg, ha Németh meg is engedi, hogy a legjobbak közül páran valóban
magyarrá lehetnek. Jászi még itthon körkérdést intéz a közélet zsidó és
nemzsidó szereplőihez a zsidókérdés tárgyában a Huszadik Század
hasábjain. Tábor Béla és Komlós Aladár a harmincas években szintén
hozzászólnak a kérdéshez. Értelmezhető-e másképp a hozzászólásaikat
kevéssel követő holocaust, mint az asszimilációs szerződés egyoldalú és
végleges felmondásaként? Hogyan nézett ki a helyzet közvetlenül a háború
után, Bibó tanulmányának megjelenésekor? Mi volt a helyzet a
rendszerváltáskor, a 80-as évekbeli „zsidó reneszánsz” idején (volt-e
valóban ilyesmi?) és hogyan vehető szemügyre a kérdés ma? Leírható-e az
asszimiláció-disszimiláció ellentétpárjával a folyamat, van-e ilyen
alternatíva, valóban ez az alternatíva áll-e rendelkezésünkre? A kevés
támogatót megmozgató, ugyanakkor elsöprő támadást kiváltó felvetés a
zsidóság nemzetiséggé nyilvánításáról értelmezhető-e disszimilációs
javaslatként?


Holokauszt
Emlékközpont 1094 Budapest, Páva u. 39.
A Ferenci körút
metrómegállótól 5 percre 
www.hdke.hu

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

Batthyány Lajos nyomában

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017