• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Mi van, ha a Fülesmaci reggel énekel?
2006. február 23. csütörtök, 0:00

Szokatlan
tesztet töltöttek ki mintegy ötszáz iskolában a diákok és a tanárok. A
kutatók a diákok problémamegoldó és olvasási készségének fejlesztéséhez
szeretnének adatokat nyerni a felmérésből.
(Forrás:
Index)

A Sulinova Kht szegedi
Képességfejlesztési Kutatóközpontjában kidolgozott dadaista feladatlapon
„A mesebeli Fülesmaci reggel énekel” példamondattal kapcsolatos logikai
kérdésekre kell választ adni, például arra, „késleltethető-e a reggel
bekövetkezése”.


A mesebeli
Fülesmaci reggel énekel. Létezik-e a valóságban „mesebeli Fülesmaci”,
„reggel” és „éneklés”. „HA reggel van, AKKOR Fülesmaci énekel. Fülesmaci
énekel, TEHÁT”… A hiányzó rész kitöltendő. „Fülesmaci VAGY énekel, VAGY
mosakszik. Most nem énekel, TEHÁT”…. na vajon mit csinál Fülesmaci?


Szívatják a
kölköket


Ha nem ért
semmit, az nem véletlen. Ezek a kérdések egy tesztlapról valók,
amelyeket az Oktatási Minisztérium háttérintézményének számító Sulinova
Kht szegedi Képességfejlesztési Kutatóközpontjában dolgoztak ki.


A teszt – címe alapján – a diákok
„elemi összefüggés-kezelő képességét” vizsgálja. A feladatlapot az Index
egyik értetlenkedő olvasója küldte be a szerkesztőségbe „szívatják a
kölköket az iskolában?” címmel.


A
tesztlap első olvasásra valóban súlyos agyi károsodás előidézésére
alkalmas. Ha azonban jobban megszemléljük, kiderül, érdekes
feladványokat tartalmaz. A lényege az, hogy a példamondatnak („A
mesebeli Fülesmaci reggel énekel”) nem csak a nyelvi, hanem a logikai
összefüggéseire is rákérdez.


A maci
bereked


A diákok így
olyan kérdéseket is kapnak, minthogy „HA reggel van, AKKOR Fülesmaci
énekel. HA énekel, AKKOR bereked. TEHÁT HA reggel van, AKKOR….” Meg kell
válaszolni azt is, hogy „késleltethető-e a reggel bekövetkezése?” vagy
„hogyan lehetne megakadályozni, hogy a Fülesmaci énekeljen?”. A tesztlap
ezek után hasonló kérdéseket tesz fel a „Peti felkapcsolta a villanyt,
és a villanykörte világított” példamondattal is.


Az Index megkereste a kutatást vezető Nagy József
professzort. Mint elmondta: a felmérést mintegy ötszáz iskolában
végezték el a 3., 5., 7. és 9. évfolyamos diákok körében. A tesztlap
kitöltése természetesen teljesen önkéntes, névtelen és a diákok
semmiféle érdemjegyet nem kapnak érte – hangsúlyozta. A kutató
megjegyezte: 15-20 iskolából visszaküldték a feladatlapot, mert túl
nehéznek találták a kérdéseket.


A
professzor elismerte, a feladatlap kérdései sokakat meglephetnek. Ez
elsősorban azért van, mert teljesen eltérnek az iskolákban szokványos
kérdésektől: nem a tárgyi tudásra kíváncsiak, hanem a felmérésben részt
vevők összefüggés-felismerő képességére.


Gyakorlott
olvasók


Ezek a
kérdések egy több mint tíz éve folyó kutatás eredményei. A kutatók az
eredmények ismeretében arra szeretnének választ kapni, milyen tantárgyi
tartalommal lehet elősegíteni az iskolákban a problémamegoldás, az
összefüggés-felismerés és az olvasás fejlesztését.


A felmérés érdekessége, hogy kontrollcsoportként
pedagógusok is kitöltötték a tesztet, hogy összehasonlítsák, ők
gyakorlott olvasóként mennyivel gyorsabban tudják megoldani ugyanazokat a
feladatokat.


Korábbi vizsgálatok
rámutattak arra, hogy az iskolában a diákok egy része nem éri el az
olvasáskészség optimális szintjét, azaz sem folyamatosan nem tanul meg
olvasni, sem a szöveg értelmét nem képes felfogni. Ez ezért jelent nagy
problémát, mert az olvasás minden más tantárgy tanulásának alapja, az új
ismeretek megszerzésének legfontosabb eszköze..

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017