Április
8-tól egy 1932-ben gyártott, felújított Ganz-motorvonat szállítja a
látogatókat a szentendrei Skanzenben, ahol április 7-én a nem mindennapi
Skanzen-vasút mellett az európai uniós támogatás segítségével elkészült
új bejárati épületet is átadták. (Forrás: Kultúra.hu)
Április 7-én délután ünnepélyes keretek között
adták át Szentendrén – az Új Magyarország Fejlesztési Terv egyik kiemelt
kulturális projektjének, a Skanzen Örökség Programnak a keretében
megvalósult – új bejárati épületet és a Skanzen-vasutat. „E két
beruházás sikeres végrehajtásával elértük azt, hogy vitathatatlanul
Európa szabadtéri múzeumainak legelső vonalába kerültünk, hiszen
villamos, vagy emeletes busz közlekedik időnként három nagy európai
szabadtéri múzeumban, de ilyen vonat, ilyen hosszúságú vonalon sehol
sem” – mondta Cseri Miklós főigazgató a szentendrei Szabadtéri Néprajzi
Múzeumban kedden az uniós támogatással megvalósult épület és vasút
átadásán. Az igazgató hangsúlyozta: regionális operatív programjuk
legfőbb hívószavai a turisztikai vonzerő fejlesztése, a kulturális
esélyegyenlőség javítása, a fenntarthatóság és a hozzáférhetőség
biztosítása voltak.
Hiller István
oktatási és kulturális miniszter úgy fogalmazott: ebben az országban a
múlt tapasztalata, a generációkon átívelő tehetség és a jövő egységet
alkothat, és ezt jobb helyen, mint a Skanzen, nem is lehetne bemutatni.
„Magyarországnak van jó arca. Van egy olyan arca, amelyre egyaránt
szívesen néznek itt a környéken és távol a határainktól” – mondta, majd
hozzátette: ez az arc nemcsak tetszik az embereknek, hanem tisztelik is.
Ennek az arcnak fontos részét képezi a tudás, a kultúra, a
találékonyság, azaz az oktatás, kultúra és innováció. Élményt adni és
élményt szerezni: ez a XXI. század válasza –
mondta.
„Ez
is értékteremtés: megmutatni egy olyan kort, egy olyan életérzést, amire
nagyon sokunk még gyerekkorából emlékezhet” – hangsúlyozta Szabó Imre
környezetvédelmi miniszter a Skanzen-vasút különleges nosztalgiájának
jelentőségét.
„Közös célunk a múltnak, a kultúrának, a hagyománynak a
bemutatása, mind az itt élők, mind pedig az idelátogatók számára” –
mondta Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere. Kiemelte, hogy a
megvalósult projektek esetében nemcsak infrastruktúráról, hanem egy
nagyon komoly tudományos munkáról van szó. A Skanzen Örökség Program
tavaly április 4-én kelt szerződése alapján a Nemzeti Fejlesztési
Ügynökség 2 milliárd forintnyi unós támogatással, a fenntartó Oktatási
és Kulturális Minisztérium pedig 222 millió forinttal járult
hozzá a programhoz. Az első két megvalósult projektelem
különlegessége, hogy az új bejárati épületet az 1883-ban épült
mezőhegyesi vasútállomásról mintázták, az április 8-tól üzembe helyezett
vasúton pedig egy igazi, 1932-ben készült Ganz-Jendrassik-féle,
felújított motorvonat szállítja az utasokat.