Amit az Orbán-kormány még nem vert szét, azt sem hagyják sokáig. Szétverik. Mindegy, hogy jól működik. Márpedig az óvodák munkáját még a legfinnyásabb szakemberek is elismerik. Ez egy olyan kisgyermekeket nevelő hálózat, ami színvonalasan, gyermekpártian működik. Ha azt leszámítjuk, hogy egyre több óvónő hagyja el a pályát – az anyagi és erkölcsi megbecsülés nem áll arányban az elvégzett munkával. Nem is munkának mondanám, hanem hivatásnak, amelyben egy tanult óvodapedagógus teljes odaadással, elkötelezetten foglalkozik az aprónéppel. Tényleg amolyan második otthonként működnek: talán utoljára fordul elő az ember életében, hogy istenként néz a kisember a nevelőjére. A szó nemes értelmében. A legtöbb helyen szépek a mesebarlangokká varázsolt termek. Összefognak ezért önkormányzatok, az ott dolgozók és a szülők is.
És akkor ezt a sikerágazatot is bekebelezné az állam. Magyarul – sajtóhírek szerint – elvennék az önkormányzatokból az óvodákat. Az pedig pontosan olyan bukás lenne, mint az iskolákkal. A közoktatás kapott egy Klik nevű vízfejet, és ma már szervezetileg, tartalmilag, szakmailag is lesüllyedt a magyar közoktatás Európa legaljára. A terv pedig egészen elképesztő.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke azt mondta a hvg.hunak, hogy az államosításhoz csak a jogalkotói akarat kell, az minden további nélkül megvalósítható. A szakember értesülései szerint a Belügyminisztérium oktatási osztályát kibővítették, így az intézményes rendszer is adott lehet az új rendszerhez.
Ha jó értem, akár belügyminisztériumi felügyelet alá is kerülhetnek az óvodák. Hiába, megmondta az Orbán, hogy az ország legjobb közigazgatási szakembere Pintér Sándor. Rendőrminiszter. Azért ez megint elárul valamit. Mindenkit behajtani állami ellenőrzés alá: rend és fegyelem legyen. És lehetőleg már a legkisebbeken kell kezdeni a nevelést. Felkészülnek a bölcsődék!
Amikor 2013-ban elvették az önkormányzatoktól, és államosították az iskolákat, arra hivatkozva tették, hogy nagyobb egyenlőséget tudnak biztosítani anyagilag és tudásban is a gyerekeknek. Nem jobb, hanem rosszabb lett a magyar oktatás. Az addig valamennyire jól működő iskolák tanulói a teljesítményvizsgálatokban drasztikus tudás leépülést mutattak. És a napokban nyilvánosságra hozott új, és a NER szájíze szerint összetákolt Nemzeti alaptanterv ezen még csak ront. Hiába mond róla dicshimnuszt Kásler Miklós csúcsminiszter.
“A módosításnak köszönhetően a jövő generációi értékorientált, európai magyar értékeket felmutató tananyagra támaszkodva léphetnek ki az életbe, az életkoruknak megfelelő tartalommal rendelkező tantárgyakat pedig a legkorszerűbb módszerekkel tanulhatják.
Pontosan ettől féltünk. Attól, amit a Történelemtanárok Egylete összefoglalva megfogalmazott.
“A NAT ellentmond a digitális kor kihívásainak megfelelő megismerésre ösztönzésnek és a történelemtanítás alapvető készségfejlesztő szerepének. Egyoldalú ideológiai normakövetést ír elő, amely ‘nemzetvédő’ elvárás elfogult. Esetenként torzított történelmi képet, időnként kifejezetten torz történelemszemléletet tartalmaz. Az iskola állampolgári nevelési feladatainál aránytalanul előtérbe helyezi a honvédelmi ismereteket.”