• Címlap
  • Hírek
  • Tallózó
  • Történelem
  • Történelemtanítás
  • TTE
  • Átláthatóság
  • Adatvédelem
  • English
Hirdetés

Kérjük, segíts, hogy folytathassuk munkánkat!

Számlaszámunk: 11705008 – 20133762.

A támogatás bankkártyával itt lehetséges.

Nagyon köszönjük.

Meglepően könnyű volt a történelem-érettségi
2024. május 8. szerda, 19:55
Címkék: érettségi

A várakozásokhoz képest könnyű volt a középszintű történelem-érettségi, első ránézésre nagyon megugorhatónak tűnik – mondta a 444.hu-nak a Repárszky Ildikó, a Történelemtanárok Egyletének alelnöke, a Fazekas Gimnázium tanára. Valószínűleg ebben az játszott szerepet, hogy az új NAT és kerettantervek miatti felzúdulás után nem akarták, hogy a diákok rosszabb eredményt érjenek el, mint korábban. Most végzett ugyanis az első évfolyam, ami már az új tanterv szerint tanult.

A középszintű érettségi témaköreit megvariálták, több mumusfeladat kikerült, más nehéz témák (mint az Aranybulla, az 1918-19-20-as, egymást követő rendszerváltások időszaka, a 45 utáni magyar demográfiai folyamatok ismertetése, valamint az amerikai alkotmányos rend elemzése) viszont bekerültek a számon kérhető tételek közé.

Az új témák közül viszont csak a 45 utáni demográfiai folyamatokból adtak fel egy feladatot, egy grafikonon kellett értelmezni a születési és halálozási adatokat.

„Elég volt leolvasni az adatokat, minimális ismerettel meg lehetett oldani a feladatot” – mondta Repárszky Ildikó. Ráadásul egy korábbi évben ugyanez a feladat volt emelt szinten is, így gyakorlás közben lehetett vele találkozni.

photo_camera Fotó: Lehoczky Péter/MTI/MTVA

Más is nagyon ismerős lehetett korábbi középfokú érettségikről. Ugyan más forrást adtak meg az adott korszakhoz kapcsolódóan, de a feladat szinte ugyanaz volt. Más témák – mint Erdély etnikai és vallási viszonyai, a Rákóczi szabadságharc, az első ipari forradalom és a reformkor – szinte állandóan előfordulnak, a források és a térképek is nagy segítséget nyújtottak – mondta a tanár.

Egy-két fifikásabb szövegértős feladat volt, ahol figyelni kellett, hogyan van föltéve a kérdés, de jó szövegértéssel azt is lehetett teljesíteni.

Az első két kérdéssel – az ókori és középkori vallásra vonatkozókkal – szinte ugyanazt tesztelték: arra voltak kíváncsiak, hogy a diák hogyan tudja használni a térképet, az Atlaszt, illetve időrendbe állítani az eseményeket. „Ezeket is mind be lehetett gyakorolni előre.”

A Kádár-korra vonatkozó kérdésnél „talán túlságosan is a forrásokból kellett kiindulni, kevésbé a korszak ismeretéből”, és nem kértek olyan adatot, amit az Atlaszból ne lehetett volna kikövetkeztetni.

Az egyik hosszú (választható) esszé viszont nehéz volt, ez a rendszerváltás utáni gazdasági folyamatokra kérdezett rá. Itt lehet írni az inflációról, a kárpótlásról, a privatizációról, illetve az uniós csatlakozásról is, de az csak a csütörtökön megjelenő megoldókulcsból látszik majd, mit vártak el pontosan. A diákok hétfőn magyarból, kedden matekból érettségiztek, annak értékelését itt és itt találják.

kapcsolt kép: MTI/Lehoczky Péter

Forrás

Akkor tudunk dolgozni, ha Ön is segít!


Vissza

TTE-tagok figyelmébe:

Éljen a lehetőséggel!

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

TTE-közösség

TTE a Facebookon

Youtube-csatorna

Tankönyvek

Hisztorizás podcast

Szlovák-magyar közös múlt

Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciája

„Vissza a jövőbe!”- A közösségi média és az AI hatása a történelemre

A Történelemtanárok (34.) Országos Konferenciájának állásfoglalása

Eddigi konferenciáink

Galéria

1956 a tankönyvekben (Fehérvárcsurgó)

Támogatók

A tte.hu működésének támogatója

Adomány

Címkék

alapvizsga aláírásgyűjtés civil Civil Közoktatási Platform családtörténet előadás emberi jogok emléknap gyász Különóra módszertani cikk NAT tankönyv TTE-konferencia Tényleg!? történelmi atlasz törvény álhírek állásfoglalás érettségi

Partnerek

  • Impresszum
  • Alapszabály
  • Tagdíj
  • Belépési nyilatkozat
  • Támogatás
  • Kapcsolat
Történelemtanárok Egylete 1997-2017