Tudósítás
a Közoktatás-politikai Tanács 2002. szeptember 2-i üléséről
(Forrás:
Népszabadság)
A tanítás nélküli
munkanapok átcsoportosításával az iskolák meghosszabbíthatják az őszi
szünetet – derült ki a Közoktatás-politikai Tanács tegnapi ülésén. A
testület megvitatta a tanév rendjéről szóló rendeletmódosítás
tervezetét, amely alapján megváltozik többek között az érettségi vizsgák
időpontja és a mérésértékelés rendszere
is. A két és fél hónapos vakáció után
tegnap ismét új tanév kezdődött, ami azonban – mint az a
Közoktatás-politikai Tanács tegnapi ülésén kiderült – nem áll majd több
tanítási napból amiatt, hogy egy nappal lerövidült az őszi szünet. (…)
Az őszi pihenő ideje az oktatási tárca tervezete értelmében október
23–27. helyett október 31-től november 3-ig tart, így a szünet öt napról
négyre rövidül. A tanítás nélküli munkanapok száma azonban – amikor a
pedagógusok dolgoznak, de tanítás nincs – ezzel egyidejűleg 2–5-ről
3–6-ra emelkedik (a tanítás nélküli munkanapok számát azért adták meg
így, mert az iskola három tanítás nélküli munkanapon tanítást
tarthat).
Sipos János, az oktatási
tárca közoktatási helyettes államtitkára az ülésen közölte: az iskolák a
tanítás nélküli munkanapok átcsoportosításával akár meg is
hosszabbíthatják a vakációt, de igény esetén tarthatnak szünetet
februárban, a félévi bizonyítványosztást követően is. A helyettes
államtitkár ismertette a tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet
módosításának tervezetét. E szerint szakközépiskolában és gimnáziumban
minden tárgyból azonos időpontban lesznek az érettségi vizsgák. A
legutóbbi érettségin néhány iskolában egyszerre bontották fel a
szakközépiskolai és a gimnáziumi némettételeket tartalmazó borítékokat,
holott a két iskolatípusban különböző időpontban voltak a vizsgák –
indokolta a módosítást Sipos János. Változik a hat-nyolc évfolyamos
gimnáziumok felvételi eljárása is. Eddig csak az az iskola tarthatott
írásbeli felvételit, ahol az elmúlt három évben legalább háromszoros
volt a túljelentkezés, most azonban már másfélszeres túljelentkezés
esetén is lehet képességeket mérő vizsgákat tartani. Az idei tanévben
nem lesz olvasás-szövegértési, valamint matematikai készségeket vizsgáló
mérésértékelés a 1., 5. és 9. évfolyamokon – e képességeket csak a 6.
és a 10. osztályban mérik országosan. Sipos János közölte: az 1., 5. és
9. osztályokra vonatkozó tavalyi tesztlapok ott vannak az iskolákban,
így ezeket az idén is fel lehet használni.
A Közoktatás-politikai Tanács tagjai vegyesen fogadták a
tervezetet, de kritika leginkább amiatt érte a tárca vezetését, hogy
tanév közben módosítja a tanév menetét. A testület végül egy több
pontból álló határozati javaslatot fogadott el, amely szerint a tanács
nem tartja szerencsésnek a tanév rendjének ilyen késői módosítását, ám
megérti az oktatási kormányzat időzavarát. A tagok többek között
megerősítették április 30-i nyilatkozatukat is, amelyben javasolják,
hogy a rendeletet bontsák három különálló, egy a tanítási napokat és
szüneteket rögzítő, egy a felvételik és egyéb vizsgák menetét szabályozó
és egy a mérésértékeléssel foglalkozó jogszabályra.