Napokon
belül megjelenik az Intelligens Iskola programról szóló felhívás, az
intézmények digitális fejlesztésére január 1-től lehet majd jelentkezni –
közölte Magyar Bálint fejlesztéspolitikai államtitkár a témában
csütörtökön kezdődött szakmai konferencián a fővárosban.
(Forrás:
MTI)
A program célja, hogy olyan
tantermi csomagokhoz jussanak az iskolák, amelyekkel az internet az
intézmények bármely tantermében elérhetővé válik. A csomagok
számítógépből, projektorból és interaktív táblából állnak majd – mondta
el Magyar Bálint.
Hozzátette:
ezekkel az eszközökkel 2009-ig a tantermek minimálisan negyven
százalékát kívánják felszerelni, s e célra most összesen 34 milliárd
forint áll rendelkezésre.
A
programhoz igazodva bővíteni tervezik a tanártovábbképzést is. Az
államtitkár „jó néhány év múlva” akár azt is elképzelhetőnek tartja,
hogy a tanári alkalmazás feltétele legyen az informatika alapszintű
ismerete.
A továbbképzéseket
szeretnék összekötni tanári laptopprogrammal is, s az oktatói gárda
legalább felét felszerelnék ilyen hordozható
számítógépekkel.
Magyar Bálint úgy
számolt, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben összesen mintegy
400 milliárd forint áll majd rendelkezésre a közoktatás és a szakképzés
támogatására, ebből az összegből 40-50 milliárdot lehet a digitális
írásbeliség elterjesztésére, informatikai fejlesztésekre
fordítani.
Az államtitkár szerint a
digitális írásbeliség elterjedésének elsősorban nem anyagi, hanem inkább
kulturális gátjai vannak.
A
kormánypárti politikus a digitális írásbeliség elterjesztését célzó
programot párhuzamba állította az egykor, az analfabétizmus
felszámolásáért indított kampányokkal.
A jelenlegi oktatási rendszer szerinte olyan lakáshoz
hasonlítható, ahová folyamatosan hordják be a bútorokat, de semmit sem
visznek ki belőle, így gyakorlatilag lakhatatlan. Magyar Bálint úgy
vélte: az oktatás és a pedagógia csendes forradalmára van
szükség.
Csepeli György, a GKM
közpolitikai igazgatója arról beszélt, hogy a digitális és interaktív
eszközök kitágítják az iskola határait. A jövő iskolájától – mint mondta
– azt várja, hogy olyan kompetenciák alakulnak ki, amelyek a folyamatos
újratanulást teszik lehetővé, hiszen befejezett tudás
nincs.