Az ORTT
filmfesztiválján kerekasztal beszélgetést rendeztek a kiskorúak
védelméről egy tervezett televíziós spot-kampány ürügyén. (Forrás:
STOP)
A
szülők, a pedagógusok, az idősek mind arra panaszkodnak, hogy a mai
gyerekek szörnyűek. De vajon nem ők nevelték azzá őket? Vagy pont nem
nevelték semmilyenné, hanem hagyták, hogy gyerekeiket a tévé
szocializálja. A témáról az új reklámspotok bevezetése kapcsán
beszélgettek a szakértők. Mit tehetünk ez ellen? Ön mit tesz gyerekei
védelméért?
A hétvégén az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT)
rendezte filmfesztiválját a Toldi moziban, aminek keretében több mint
negyven órán keresztül olyan magyar filmeket vetítettek, amiket a
testület kifejezetten pártol. A vetítés megkezdése előtt kerekasztal
beszélgetést rendeztek a kiskorúak védelméről egy tervezett televíziós
spot-kampány ürügyén. Annak ellenére, hogy ez a téma mindenkit érint
valamilyen formába – hiszen a jövő generációiról, a gyerekeinkről van
szó – nagyon kevesen vettek részt a beszélgetésen. Pedig a szülők nagy
részének fogalma sincs, hogy mennyi káros hatás éri gyerekét a tévé
előtt magára hagyva.
Temethetjük az új
médiatörvényt?
Ezért indul nálunk is
útjára a „Ne a televízió nevelje fel a gyereket!” reklámkampány, ami már
Romániában hatalmas sikernek örvendett, hiszen humorral világít rá a
gyerekeket érő káros hatásokra. „A gyerekek sok mindent kibírnak, de
vannak olyan tartalmak, amik károsak rájuk, és ezeknek csak később üt ki
a hatásuk” – mondta el Dr. Majtényi László, az ORTT elnöke. Dr. Kerezsi
Klára, az Országos Kriminológiai Intézet Bűnözéskutatási osztályának
vezetője hevesen bólogatott ezeknél a szavaknál, mert szerinte valóban
csak később ütköznek ki ezek a hatások, és elsősorban az empátiahiányban
mutatkoznak meg. „A gyerekek kamaszkorukat a saját korcsoportjukkal
töltik, és nagyon laza a kapcsolatuk a felnőtt társadalom
intézményeivel. Ezért mi, szülők egyre kevésbé tudjuk, hogy mi történik
velük ezekben az években” – mondja a
szakértő.
Megdöbbentőek azok az adatok, amiket
Szilády Szilvia, az ORTT Műsorelemző Osztályának munkatársa sorolt fel.
Ezek szerint Magyarországon a gyerekek 60 százaléka 3 évesen vagy
korábban kezd el tévét nézni, ráadásul 59 százalékuknak saját készüléke
van. És mielőtt még azt mondanánk, hogy ez világjelenség, tudni kell,
hogy ez az utóbbi arány Svájcban – ahol jóval magasabb az életszínvonal,
mint nálunk – csupán 18 százalék. „Nem mindenhol van ez így, és nálunk
se kéne így lennie. De sajnos, itthon egyáltalán nincsenek a témában
civil szervezetek, pedig nálunk állítólag fejletlenebb országokban mind
vannak” – állítja a testület elnöke. Hamarosan megszületik az új
médiatörvény is, amit Majtényi László már most temet: „Nagyon sok
pozitív dolog van benne, de elfeledkezik arról, hogy léteznek pártokon
kívüli emberek is. Megszüntetik a civil kuratóriumokat, de nem
helyettesítik semmivel hiányukat”.
Minden a szülőkön
múlik?
Az állam se korlátozhat mindent,
hiszen mégiscsak demokráciában élünk, és a jog kétélű fegyver, mert amíg
mondjuk a gyerekvédelem miatt több beleszólást kéne adni az államnak,
addig a sajtószabadság miatt viszont kevesebbet. Tehát ezen a téren
bármit teszünk, megbánjuk. A másik beavatkozási pont az oktatás lehet.
Az iskolákban minél korábban el kell kezdeni a médiaismeretek tanítását,
de a pedagógusok eddigi tapasztalata azt mutatja, hogy 7-8. osztálynál
előbb nincs értelme. „Az oktatás nem segít. Van olyan politikus, aki
nálam vizsgázott, és most olyanokat mond a nyilvánosság előtt…” –
rázza a fejét Majtényi.
Így szembesülünk a ténnyel,
hogy bizony a gyerekneveléssel kapcsolatban majdnem minden a szülőkön
múlik. „Ők viszont hazaérnek a munkából, és lezsibbadt aggyal leülnek a
tévé elé, vagy épp a munkanélküliség zsibbadtságában csinálják ugyanezt”
– mondja az ORTT elnöke. „A gyereknevelés a legnagyobb feladat, amit
kaphatunk az élettől, és ez az egy az, amire nem lehet végzettséget
szerezni” – folytatja.
A
Celeb vagyok, ments ki innen! a
kedvenc
A szülők dolgát persze nem
könnyítik meg a tévécsatornák, ahol már csak ritkán fordulnak elő
gyermekműsorok. „Ha valami gyerekeknek szóló magyar produkciót akarunk
nézni, akkor a 70-es, 80-as évek archívumából válogathatunk” – jegyezte
meg Baló György, a beszélgetés moderátora. Egyre kevesebb a gyerekműsor,
és azok se a megfelelő időben kerülnek képernyőre. Ma már a 4-12 éves
korosztály 30 százaléka ott ül a tévé előtt este 8 és 10 között, és
legnézettebb műsoruk a Celeb vagyok, ments ki innen! című valóságshow.
Olyannyira, hogy a korosztály 56 százaléka követte figyelemmel napról
napra a dzsungel-reality eseményeit. Persze még akkor sem
oldódik meg minden, ha kiiktatjuk a tévét életünkből. A gyerekekre
ártalmas dolgok ott figyelnek a moziban, a játékteremben, a számítógépen
és a való életben. Talán úgy van ez is, mint a környezetvédelem: örök
szélmalomharc. Ha viszont mindenki a saját környékén sepreget egy
kicsit, máris sokkal jobb lehet a helyzet.