Négy
tanárverés, egy törvénymódosítás, módszertani javaslatok tömkelege – ez
az elmúlt fél év mérlege, már ami az iskolai agressziót illeti. Az
oktatási minisztérium konfliktuskezelési tréningekkel és
iskolapszichológussal előzné meg a további atrocitásokat, a tanárok
szerint azonban ennél jóval több kell. Csendélet tanárverés után.
(Forrás: [origo])
Odament tanárához,
belerúgott, lökdöste és egy fém csapteleppel fenyegette tanárát
márciusban egy alig tizenhat éves diák egy VIII. kerületi iskolában. Az
óra félbemaradt, az atrocitást megörökítő felvétel nyilvánosságra
került, a tanár felmondott, a fiúnak pedig a tantestület és a szülők
előtt kellett beszámolnia tettéről.
Nem ez volt az
első és egyetlen eset, amikor verbálisan vagy fizikailag bántalmaztak
tanárokat diákok. Csak 2008-ban legalább négy hasonló eset vált
ismertté. Februárban három fiú vert meg tanítási órán egy pedagógust a
VIII. kerületben, egy újpesti intézményben pedig egy tizenöt éves vágta
oldalba tanárát. Kaposváron egy középiskolás lány köpködte és illette
trágár szavakkal a tantestület több tagját. A rendőrség több esetben
nyomozást indított, a fiatalok ügye már az ügyészség előtt van. Az
oktatási szakértők tavasszal, a nagy botrányt kiváltó események után
megígérték: gyors és hathatós segítséget nyújtanak a pedagógusoknak a
további erőszak megakadályozására.
Konfliktuskezelés, tananyag-módosítás és
iskolapszichológus – ezekkel az eszközökkel előzné meg a tanárveréseket
az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakbizottsága, amelyet
márciusban hívott össze Hiller István miniszter. „Az Iskola
Biztonságáért Bizottság” álláspontja szerint az iskolai agresszió
kiváltója sok esetben maga a bántalmazott tanár, a nem megfelelő
bánásmód, a rosszul kialakított iskolai tananyag és értékelési módszer –
ezért a probléma megoldását elsősorban pedagógiai módszerekre,
iskolapszichológus és gyermekvédelmi szakemberek segítségére
bízza.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő
Intézet (OFI) jelenleg készíti elő a konfliktuskezelő gyakorlatok
terjesztését, és több konferenciát is rendez a témában. A tervek szerint
a szakképző intézmények ingyenesen vehetik majd igénybe a mediációs,
közvetítő szakemberek segítségét. A júniusi törvénymódosítás alapján
pedig a szülők kötelezhetőek arra, hogy iskolapszichológushoz vigyék
gyermeküket, ha annak erőszakos magatartása zavarja az iskola életét. A
szakértők bevonásával készített javaslatcsomag ugyanakkor kijelentette:
„az iskolai erőszak nem olyan mértékű, amely drasztikus beavatkozást
igényelne”.