Egy
augusztus végi OECD-jelentés szerint Magyarország átaludta az Európán
végigsöprő digitális műsorszórási forradalmat: a kontinens tagállamai
között sereghajtók vagyunk.
(Forrás: Népszabadság)
Pontosabban voltunk, ma ugyanis nagy lépést teszünk
előre: megindul a digitális kereskedelmi adás, igaz, egyelőre csak a
főváros körzetében.
Európában
1998-ban indult el az első kereskedelmi digitális műsorszóró
szolgáltatás Nagy-Britanniában. Az ottani sikerek nyomán az újdonság a
2000-es évek elejétől gyorsan terjedt a kontinensen, és 2003-ra
tömegessé vált. Magyarország – ahol az Antenna Hungária 2004-ben
indította el a kísérleti adást – a legjóindulatúbb számítás szerint is
legalább kétéves késésben van, a kereskedelmi adás ugyanis ma startol
Antenna Digital néven.
Digitális
tévéadás persze eddig is volt Magyarországon. Az egyik a már említett
kísérleti, amelyért a (meglehetősen szűk) vételkörzetben még fizetni sem
kell, igaz, cserébe igen karcsú, három állami csatornából áll a
programválaszték. A DVB-T nevű szolgáltatás (szintén az Antenna
Hungáriától) 2004 októbere óta hozzáférhető, egyszerű tető- vagy
szobaantennákkal fogható, kizárólag Budapesten és a Kab-hegy közelében.
Ez a rendszer a tervek szerint 2012-re válik országos hálózattá,
akkortól az analóg adás meg is szűnik.
A másik alternatívát a UPC kínálja: a 2000 szeptembere
óta létező UPC Direct „vételkörzete” az egész ország, mivel itt a
digitális adás műholdról jön, azaz megfelelő vevővel és beltéri
egységgel bárhol fogható. A kínálat 150 tévé- és rádióadást
tartalmaz.
Az OECD a fenti kritikát
kifejezetten a földi sugárzású digitális adásokkal kapcsolatban
fogalmazta meg, a fejlődést ugyanis alapvetően ez a terület, az
analóg-digitális átállás időzítése határozza meg. Vagyis az a kérdés,
hogy a széles programválasztékú és magas minőségű digitális földi
sugárzás mikortól versenyez a helyi kábeltévékkel és a műholdas
programokkal, illetve mikortól szünteti meg a versenyt akadályozó szűk
frekvenciakorlátokat. Magyarországon tehát ma, az Antenna Digital
szolgáltatás bevezetésével indul a digitális időszámítás. Ez az adás
földfelszíni mikrohullámú sugárzással jut el a felhasználókhoz, vagyis
adótoronyból sugározzák, és AM-mikrofejjel rendelkező
parabola-vevőantenna, illetve a Széchenyi-hegyi adó és a vevőegység
közti akadálymentes kapcsolat kell a műsor vételéhez. A programválaszték
mintegy száz csatornából áll, és – a UPC-hez hasonlóan – itt is vannak
előre gyártott, illetve egyénileg összeállítható programcsomagok. Ennek
az ajánlatnak elsősorban a kábelesek kínálatával kell versengenie, igaz,
egyelőre csupán a Széchenyi-hegyi adó 40 kilométeres
körzetében.