A Fidesz
elnökének történelemtankönyvekkel kapcsolatos megnyilvánulására az
Egylet elnöke a Klubrádióban válaszolt.
A Fidesz elnöke Országépítő Találkozók sorozat
előadásán szellemi rendszerváltozást sürgetett. Orbán Viktor szerint
napjaink egyik legnagyobb problémája az, hogy a tankönyvek a
rendszerváltást követően is „marxista-baloldali-osztályharcos”
szellemiségben tanítják a diákoknak a történelmet. Ha a Fidesz nyeri a
választásokat az egyik első feladat az lesz, hogy új tankönyvekkel
szellemi, kulturális változást visznek az oktatásba – ígérte Orbán
Viktor.
A hallgatóságból érkezett
kérdésre reagálva elmondta: megdöbbent, amikor nemrégiben 17 éves lánya
történelemkönyvében az első világháborút lezáró béke és az őszirózsás
forradalom témájában ugyanazokkal a rossz marxista klisékkel,
osztályharcos elméletekkel, a nemzetközi politikatörténetnek azzal a
szovjet típusú érdekből félreértelmezett változatával találkozott, mint a
rendszerváltás előtt. Véleménye szerint ezen a területen komoly teendők
vannak, a következő kormány oktatáspolitikájának ebből a szempontból
közelebb kell kerülnie a valósághoz.
Az oktatásról szólva hangsúlyozta, hogy Európa egyik
legizgalmasabb egyetemi városává lehetne alakítani Budapestet, ha a
nyugat-európai diákokat egy jobb színvonalú, de az európainál olcsóbb
képzésekkel csábíthatnánk ide. A bolognai rendszer bevezetésével
kapcsolatban azt mondta: az bántja a legjobban, hogy ebben az ügyben
másolunk, holott a magyar oktatás hagyományait is figyelembe
kellene venni, és csak a hasznosnak gondolt elemeket
importálni.
A kérdésről a
szombati Népszava közölt összeállítást:
Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke
szerint az, hogy mit tartalmazzanak a tankönyvek, szakmai kérdés. Azt
mondja, ismeretei szerint a rendszerváltás óta nem volt arra példa, hogy
pártpolitikus vagy pártelnök irányt akart volna mutatni, javaslatot
kívánt volna tenni erre. Nem is tartaná helyesnek, ha így lenne. Az más
kérdés, hogy vannak jobb és kevésbé sikerült tankönyvek, de ezek
minősítése és értékelése a történészek és a történelemtanárok feladata.
Miklósi László úgy gondolja, hogy nem az értékrendjük alapján kell
különbséget tenni a tankönyvek között, a pedagógusnak úgy kell
megválasztania, hogy miből tanít, hogy az megfeleljen az iskola szakmai
programjának és a legalkalmasabb legyen azoknak a diákoknak, akik
tanulnak belőle. Fontos például, hogy mennyi forrást tartalmaz a
történelemtankönyv, felkészíti-e a diákot az önálló
véleményalkotásra.