A
Magyarország Képes Történelmi Kronológiája című internetes adatbázis
fejlesztésének újabb szakasza zárult le.
A magyar történelem nevezetes évszámaihoz, eseményeihez
12 ezer képet társítottak a szerkesztők. Az Országos Széchényi Könyvtár
szerverén helyet kapó képes kronológia Sulinet Digitális Tudásbázishoz
(SDT) kapcsolódó adatbázisa jelentős segítséget nyújt az
infokommunikációs technológiát az oktatás folyamatában felhasználó
pedagógusoknak. Május végén újabb digitális tananyagokkal bővül az
SDT
Magyarország képes
történelmi kronológiája
Az adatbázisban történelmünk
sorsfordulóit, a mindennapok és ünnepek eseményeit, tárgyi és írásos
emlékeit követhetjük nyomon a kezdetektől a második évezred végéig. Az
időrendben felsorolt szikár tényeket a tárgyi és szellemi kultúra
emlékeivel, korabeli és később született képzőművészeti alkotásokkal
illusztrálták. A Magyarország Képes Történelmi Kronológiája című
adatbázis elsősorban az oktatás és az ismeretterjesztés céljait
szolgálja a tudományosság igényével.
Az adatbázis a Széchenyi Terv Információs Társadalom-
és Gazdaságfejlesztési Program keretében, a Miniszterelnöki Hivatal
Informatikai Kormánybiztossága támogatásával jött létre. Az adatbázis
nagymértékű továbbfejlesztésére 2004-ben nyílt lehetőség az
IHM-ITP-11-es pályázat keretében az Informatikai és Hírközlési
Minisztérium, az Oktatási Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériuma anyagi és erkölcsi támogatásával. Az újabb fejlesztési
szakaszban az adatbázis átkerült az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK)
szerverére és beépült annak szolgáltatási rendszerébe. A tartalmi
fejlesztésben is döntő szerepet kapott az Országos Széchényi Könyvtár,
mivel a digitalizálási munkái során keletkezett nagy mennyiségű,
rendkívül gazdag képanyag biztosítja az adatbázis képanyagának jelentős
bővülését. Példaként említhetjük, hogy ebben az adatbázisban került
először nagy nyilvánosság elé az OSZK 1956-os röplapgyűjteménye, továbbá
XVI-XVII. századi magyar vonatkozású nyomtatott röplapjai is. Jelentős
mennyiségű metszet, képeslap alapján kereshetjük a magyar vár-, város-
és színháztörténet fontos helyszíneit is. Az Enciklopédia Humana
Egyesület és az OSZK együttműködése biztosítja az adatbázis folyamatos
bővülését a magyar írásbeli kulturális örökség területén. Tervek szerint
további intézmények is bekapcsolódnak a tartalmi fejlesztésbe.
Az adatbázis tetszőleges
internet-böngészővel megtekinthető (http://www.kepido.oszk.hu).
A gyűjtemény tervezett bővítésénél figyelembe kívánjuk venni a témakör
iránt érdeklődők igényeit, kívánságait, kérdéseit. A felhasználói körrel
való kapcsolatfelvételt és folyamatos kommunikációt szolgálja a nyitó
oldalon felkínált Javaslat lehetősége is. A felhasználók egy űrlap
segítségével tehetnek javaslatot az adatbázis bővítésére. Javasolhatnak
képeket, időpontokat, földrajzi elemeket. A javaslatokat negyedévente
összeülő bizottság értékeli és bírálja el, majd ezután kerül sor az
adatbázis tényleges kiegészítésére.
Az adatbázis kereshető képek, időpontok és földrajzi
elemek alapján is. Többféle keresési lehetőség biztosítja a hatékony
munkát. Lehetőség van kulcsszavas és szabadszöveges keresésre is. Az
időrendet 3000 időpont mellett kb. 5000 esemény alkotja. A képtárban
jelenleg több mint 12000 kép található. A tezaurusz alapján mintegy 1000
kulcsszó (tárgyszavak, szerzők, valamint egy bizonyos eseményhez nem
köthető képek dátumai) segítségével kereshetünk. Jelenleg a
magyarországi várrendszer, az adatbázisban található város- és
színháztörténeti vonatkozású elemek topográfiai vetületét láthatjuk az
adatbázisban a Kárpát-medence domborzati és vízrajzi térképére vetítve.
Az adatbázis tervezői és kivitelezői további topográfiai elemek
megjelenítését is tervezik.
A
Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT – http://sdt.sulinet.hu) célja,
egy komplett, a műveltségi területeket minden közoktatási évfolyamon
felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és az azt kezelő dinamikusan
testre szabható keretrendszer létrehozása. Ennek alapvető feltétele,
hogy a létrehozott adatbázis képezze le az iskola tantervét a különböző
műveltségi területeken, és konkrét óravázlatokat, módszertani
segédleteket, tananyagokat és elemi tanulási egységeket nyújtson a
pedagógusok és a tanulók számára, amelyeket felhasználhatnak a
mindennapi tanítás-tanulási folyamatban. A 2004. szeptember óta
a Tudásbázis tesztverziója érhető el, jelenleg 11 műveltség
területre/tantárgyra vonatkozó digitális tananyagot tartalmaz. Ezek a
tartalmak oktatási célra mindenki számára szabadon és díjmenetesen
elérhetőek.
A rendszer egy
elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely
minőségileg új lehetőségeket biztosít interaktív multimédia tartalmak
eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi
eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és
felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve támogató eszközt
biztosít a pedagógusok számára az információ gyűjtő, értékelő és
problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való
felkészítéshez.
Lényeges
kihangsúlyozni, hogy a tananyagfejlesztés nem fejeződött be, hiszen, ez a
rendszer nyitott, folyamatosan bővül, egyre több digitális tananyag fog
bekerülni.
A Tudásbázisba bekerülő
anyagok fejlesztőit közbeszerzési eljárás, illetve pályázatok útján
kerültek kiválasztásra:
1.
Digitális tananyagok és taneszközök készítése (már meglévő, akkreditált
tankönyv alapú fejlesztés tantárgyakhoz) 2. Interneten,
mindenki számára elérhető formában megjelenő, új fejlesztésű,
választható oktatási modulok tananyagainak kifejlesztése, és digitális
formában történő elkészítése 3. Digitális oktatási
segédanyagok fejlesztése (kiegészítő tananyagok,
adatbázisok) 4. A Nemzeti Alaptanterv követelményeihez
illeszkedő, az interneten hozzáférhető digitális oktatási segédanyagok
forgatókönyveinek elkészítése
Az
első pályázat keretében elkészült pályázatokat jelenleg lektorálják,
ezek javított változatai május közepéig kerülnek a keretrendszerbe, a
második pályázat keretében elkészült pályázatok pedig május
végéig. Az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal közösen
gondozott harmadik pályázat nyertesei 2004 tavaszán kezdték el a
tananyagfejlesztést. Ezek a tananyagok 2005. júniusa és szeptembere
között folyamatosan kerülnek publikálásra. Néhány példa az itt elkészülő
tananyagokból:
Huszártörténelem
Képes
Történelmi Atlasz
Magyar digitális
várlexikon
A Formák képe- A Képek
formanyelve
A magyar nép tánchagyománya, Néptánc és tánckísérő
muzsika a közoktatásban
Magyarország madarainak
gyűjteménye
2005-ben elkészülnek a közismereti tárgyak 1-6, illetve
1-8-ik évfolyama. A teljes, adott tantárgyhoz, műveltségi területhez
tartozó tananyagok mellett, különböző gyűjtemények is színesíteni fogják
a SDT tartalmát:
Feldolgozásra kerül a Magyar Távirati Iroda által egy
politika- társadalomtörténeti képgyűjtemény 1945-től napjainkig, amely
10.000 képet jelent ez év
végéig.
Az Országos Széchényi Könyvtár által elkészített
„Magyarország képes történelmi kronológiája”, mint link májusban már
elérhető lesz az SDT-ből. Ebben a képtárban található többek között a
magyar katonaviseletet bemutató képgyűjtemény
is.
Reményeink szerint az év végéig az SDT tovább bővül
feladatokkal, példatárakkal, filmrészletekkel, és újabb olyan
nemzetközileg is már használt tartalommal, amely segítik a pedagógusok,
diákok munkáját.
Az újabb tananyagok publikálása mellett az Sulinet
Digitális Tudásbázis rendszer továbbfejlesztése is folyik és 2005.
szeptemberig a felhasználók újabb funkciókat vehetnek
birtokba.
Pedagógus-továbbképzés
Ahhoz, hogy a pedagógus használni
tudja a tanítás tanulás folyamatában a digitális tananyagot, szükséges
hogy továbbképzésen vegyen részt. 2004 márciusában, 22
témában 10.000 pedagógus számára kezdődött támogatott
továbbképzés. A 10.000 pedagógus pályázattal került kiválasztásra. 2005
május 30-ig befejeződnek a továbbképzések. A 22 téma nagy része az IKT
alap kompetenciákat erősítette.
2005 májusában újabb pályázatok kerülnek kiírásra,
hozzávetőlegesen 17.000 pedagógus számára. Itt a cél, hogy az IKT
alapismereteken kívül, olyan továbbképzések támogatása, amelyek segítik a
pedagógust abban, hogy hogyan alkalmazza a digitális tananyagokat az
óráján, hogy alkalmazza az IKT eszközöket más kompetencia
területen.